شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
رئیس دولت کاتالونیا:
استقلال فعلا به تعویق می‌افتد
رهبر کاتالونیا: کاتالان‌ها حق خودشان را برای تشکیل یک کشور مستقل به دست آوردند معاون نخست‌وزیر اسپانیا: رهبر کاتالونیا نمی‌داند که کجاست و با این اقدام به کجا می‌رود

روز گذشته قرار بود رئیس دولت محلی کاتالونیا در پارلمان کاتالونیا، استقلال این منطقه را اعلام کند. «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا تهدید کرده بود که در صورت اعلام استقلال توسط دولت محلی کاتالونیا، دولت این منطقه را با استفاده از ماده 155 قانون اساسی، منحل و انتخابات محلی جدیدی را برگزار می‌کند.
پیش از آغاز سخنرانی رئیس دولت کاتالونیا در پارلمان، پلیس اسپانیا، پارلمان و ساختمان دادگاه عالی در بارسلون را محاصره کرده و دولت اسپانیا هم از کارلِس پوجدمون خواسته بود که با اعلام جدایی کاتالونیا از اسپانیا به «یک راه بی‌بازگشت قدم نگذارد.»
در ابتدا، سخنرانی کارلِس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا به دلیل مذاکرات فشرده پشت درهای بسته یک‌ساعت به تأخیر افتاد. سرانجام، برای سخنرانی خود به پارلمان رفت و حدود یک‌ساعت سخن گفت.
پوجدمون در سخنرانی‌اش در پارلمان کاتالونیا، دولت اسپانیا را متهم کرد که به وعده‌ استقلال کاتالونیا در‌ سال ۲۰۰۶ نه‌تنها عمل نکرده، بلکه چهار‌سال بعد، با وجود آن‌که بارسلون به تعهدات خود نسبت به مادرید عمل کرده، اما اختیارات دولت محلی کاتالونیا را بیش ازپیش محدود کرده است. رئیس دولت محلی کاتالونیا دولت اسپانیا را متهم کرد که با خشونت سیاست مرکزگرایی را پیش گرفته است.
کارلس پوجدمون، گرچه در سخنرانی خود بر «مشروعیت» رفراندوم اول اکتبر تأکید کرد و گفت: «کاتالان‌ها حق خودشان را برای تشکیل یک کشور مستقل به دست آوردند» اما اعلام استقلال نکرد و خواهان گفت‌و‌گو با دولت اسپانیا شد. او در دقایق پایانی سخنرانی خود گفت: «درحال‌ حاضر اعتقاد داریم که استقلال فعلا می‌بایست به تعویق بیفتد. از همه طرفین می‌خواهم که برای کاهش تنش اقدام کنند و زمینه‌های گفت‌وگو را فراهم بیاورند. از اتحادیه اروپا هم انتظار می‌رود که به ارزش‌هایش وفادار بماند. ما نمی‌خواهیم به تاریخ‌مان پشت کنیم.» او اظهار کرد که یکپارچگی کاتالونیا و اسپانیا دیگر قابل تداوم نیست و از شهروندان این منطقه خواست به اعلام‌نظر و خواست خود ادامه دهند و تسلیم تهدیدها نشوند. رئیس دولت محلی کاتالونیا، تأکید کرد که «کاتالونیا نتیجه همه‌پرسی استقلال را لغو نمی‌کند»، اما گفت که مایل است درباره نحوه جدایی از اسپانیا با مادرید مذاکره کند. پوجدمون گفت: «کاتالونیا از جامعه جهانی می‌خواهد که بر مذاکرات بارسلون با مادرید نظارت داشته باشد.»
امضای سند استقلال در پارلمان کاتالونیا
رهبر کاتالونیا اقدام برای اعلام رسمی استقلال را به پارلمان این منطقه واگذار کرد و درعین حال از نمایندگان خواست در راستای ایجاد امکان مذاکره با مادرید، این اقدام را به زمان دیگری موکول کنند. پس از پوجدمون، گروه دیگری از نمایندگان پارلمان کاتالونیا به سخنرانی پرداختند و سپس قانونگذاران کاتالان ضمن موافقت با استقلال این منطقه، سند مربوطه را به امضا رساندند. نمایندگان پارلمان کاتالونیا گرچه سند مربوط به استقلال این منطقه را امضا کردند، اما اجرای آن را به تعویق انداختند. پارلمان این منطقه اعلام کرده که این تعویق تا زمان دریافت واکنش دولت اسپانیا به خواسته کاتالان‌ها مبنی بر انجام مذاکرات علنی ادامه خواهد داشت.
دولت اسپانیا اما اظهارات رهبر کاتالونیا در پارلمان آن منطقه را اعلامیه «ضمنی» استقلال خوانده و آن را «اخاذی زنده تلویزیونی» توصیف کرده است. سخنگوی نخست‌وزیر اسپانیا درخواست پوجدمون برای میانجیگری با مادرید را رد کرده و گفته است که دولت اسپانیا نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار می‌کند تا تدابیری در پاسخ به جدایی‌طلبان کاتالونیا برگزار کند.
معاون نخست‌وزیر اسپانیا به خبرنگاران گفت که «رهبر کاتالونیا نمی‌داند که کجاست و با این اقدام به کجا می‌رود.»
روزنامه «ای‌بی‌سی» اسپانیا نیز به نقل از منابعی از دولت مرکزی این کشور گزارش داده که بیانیه پوجدمون «تبعات حقوقی» دارد و «دولت تسلیم اخاذی نمی‌شود».
از سوی دیگر ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا صراحتا از آقای پوجدمون، رهبر کاتالونیا پرسیده است که آیا «اعلام استقلال کردی یا نه؟» آقای راخوی، در کنفرانس خبری کوتاهی در کاخ ریاست‌جمهوری در مادرید رسما از رهبر کاتالونیا خواست که به صراحت اعلام کند؛ اعلام استقلال کرده است یا خیر. وی گفت: «این اعلام برای هرگونه تصمیمی که ما قرار است اتخاذ کنیم، بسیار ضروری است.»
نخست‌وزیر اسپانیا همچنین گفت که این اعلام رسمی براساس مفاد قانون اساسی که دولت مادرید را به مداخله در امور کاتالونیا و تحت کنترل‌گرفتن برخی یا تمامی اختیارات منطقه‌ای آن مجاز می‌کند، ضروری است.
راخوی گفت: «کابینه موافقت کرده است از دولت کاتالان رسما سوال شود استقلال را تأیید می‌کند یا خیر. پاسخ رئیس کاتالان گام‌های بعدی را برای چند روز آینده مشخص می‌کند.» وی تأکید کرد؛ در این راستا محتاطانه و مسئولانه عمل خواهد کرد.
نخست‌وزیر اسپانیا پیشتر در مصاحبه با روزنامه «ال پایس» گفته بود که دولت «اجازه نمی‌دهد اعلام استقلال آنها تحقق پیدا کند» و «اسپانیا، اسپانیا خواهد ماند.» منطقه کاتالونیا با جمعیت 7.5میلیونی، که زبان و فرهنگ خود را دارد، روز 1 اکتبر، با وجود اعلام ممنوعیت از سوی دادگاه اسپانیا، همه‌پرسی استقلال را برگزار کرد. براساس اعلام مقامات کاتالونیا، بیش از 90‌درصد از 2.3‌میلیون شرکت‌کننده، به جدایی این منطقه از اسپانیا رأی دادند، اما در این انتخابات، تنها 43‌درصد از 5.3‌میلیون نفر واجدین شرایط شرکت کردند و بسیاری از مخالفان استقلال، در این همه‌پرسی شرکت نکردند.
دولت اسپانیا، هزاران نفر از نیروهای پلیس را به این منطقه فرستاد تا مانع برگزاری همه‌پرسی شوند.
جداشدن این منطقه از اسپانیا، به معنای جداشدن 16‌درصد از مردم اسپانیا از این کشور، جداشدن یک‌پنجم تولیدات اقتصادی و بیش از یک‌چهارم صادرات این کشور است. کاتالونیا همچنین مقصد پربازدیدی برای توریست‌های خارجی است و این منطقه به تنهایی، حدود یک‌چهارم کل توریست‌های اسپانیا را به خود جذب می‌کند.

 


تعداد بازدید :  561