شماره ۱۲۴۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۰ مهر
صفحه را ببند
رئیس جمعیت هلال‌احمر از کمپ آوارگان میانماری بازدید کرد
توزیع محموله بشردوستانه هلال ایران بین مسلمانان روهینگیایی
دکتر علی اصغر پیوندی :از نزدیک از اردوگاه‌های آوارگان مسلمانان میانماری بازدید می کنیم تا بتوانیم برای برپایی بیمارستان صحرایی و همچنین اردوگاه‌های جدید اقدام کنیم صلیب سرخ آلمان درباره شرایط فاجعه‌بار پناهندگان روهینگیا ابراز نگرانی کرد هلال قطر کمک‌های فوری اعم از پناهگاه‌های موقت و غیرغذایی را برای آوارگان روهینگیایی تأمین می‌کند

تهمینه انصاری| چالش‌هایشان یکی، دوتا نیست: بارش باران روزانه، دسترسی دشوار به پناهگاه‌های مهاجران، مشکل تفاوت زبان و نبود مترجم برای مسلمانان روهینگیا، فضاهای کوچک برای آب و واحدهای بهداشت، ‌تفکیک نشدن منابع آب و واحدهای بهداشتی و نبود آگاهی بهداشتی؛ اینها تعدادی از چالش‌های تیم‌های امدادی در کمپ‌های پناهندگان میانماری است. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، تعداد پناهندگان روهینگیا بیش از 430 هزار نفر است. بسیاری از آنها بی‌خانمان هستند، چون اردوگاه‌های پناهندگان فعلی پیش از این پناهندگان قدیمی را فراتر از ظرفیت خود پذیرفته است. تازه‌واردان، پناهگاه‌هایی غیراستاندارد در بازار کوکس برپا کرده‌اند که در ماه می ‌بر اثر طوفان آسیب دید و هم اکنون هم باران‌های موسمی روزانه این منطقه را تا مرز ویرانی می‌رساند. تنها در اردوگاه‌های بزرگ، آسیب و خسارات 50 تا 70‌درصد بوده است.
هلال ایران؛ پیشتاز در امدادرسانی
رئیس جمعیت هلال‌احمر که به‌منظور ساماندهی اردوگاه و استمرار کمک‌رسانی به پناهجویان و مذاکره با مسئولان فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ حاضر در بنگلادش و نیز مدیران ارشد بهداشت و درمان این کشور به بنگلادش سفر کرده، در نخستین برنامه کاری خود به اردوگاه پناهجویان میانماری در حوالی شهر کاکس بازار رفت. دکتر علی‌اصغر پیوندی که در رأس هیأتی بلندپایه صبح روز گذشته وارد داکا، پایتخت بنگلادش شد؛ درباره این سفر گفت: از نزدیک از اردوگاه‌های آوارگان مسلمانان میانماری بازدید می‌کنیم تا بتوانیم برای برپایی بیمارستان صحرایی و همچنین اردوگاه‌های جدید اقدام کنیم. وی درباره توزیع کمک‌های هلال‌احمر ایران خاطرنشان کرد: سومین محموله بشردوستانه جمعیت به وزن 30 تن که به بنگلادش ارسال شده میان آوارگان میانماری توزیع می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: در مجموع بالغ بر 100 تن اقلام زیستی بهداشتی و غذایی جمعیت هلال‌احمر برای مردم مسلمان میانمار به بنگلادش ارسال شده است. وی با اشاره به مذاکره با مسئولان بنگلادشی به منظور تداوم ارسال محموله‌های بشردوستانه ایران افزود: در صورت توافق با مسئولان محلی، این محموله آخر نیست و جمعیت هلال‌احمر برای ارسال محموله‌های بعدی
 آمادگی دارد.
ابراز نگرانی صلیب‌سرخ آلمان
 درباره شرایط فاجعه‌بار پناهندگان روهینگیا
یک کارشناس صلیب‌سرخ آلمان که به‌تازگی به بنگلادش سفر کرده است درباره شرایط فاجعه‌بار پناهندگان روهینگیایی در این منطقه هشدار داد. به‌ گزارش تسنیم، «آندرس کاسک»، از کارشناسان سازمان صلیب‌سرخ در آلمان در گفت‌وگو با روزنامه «تاگس اشپیگل» آلمان به توضیح شرایط بد و فاجعه‌بار پناهندگان مسلمان روهینگیا در بنگلادش پرداخت و درباره سفر خود به منطقه‌ای در جنوب غربی بنگلادش و در مرز با میانمار سخن گفت و اظهار داشت: نخستین چیزی که ما می‌بینیم کشتزارهای برنج است که در آن دریایی از کلبه‌های بامبو است. در این منطقه حالا 500‌هزار نفر که اکثر آنها کودکان هستند در یک فضای محدود زندگی می‌کنند. فضای پرسروصدایی است و انسان‌ها همواره در تنش و حرکت هستند. وی همچنین گفت که در این منطقه اردوگاه‌هایی وجود دارد که در آن تا 200‌هزار زن، کودک و مرد زندگی می‌کنند. این کارشناس صلیب‌سرخ در آلمان همچنین گفت که اردوگاه‌ها در این منطقه کاملا پر شده و بیش از حد ظرفیت سکنه دارد.
در حسرت آب!
وی همچنین درباره شرایط در اردوگاه‌های دست‌ساز روهینگیایی‌ها در این منطقه گفت: این اردوگاه‌ها بیشتر زمین‌های برنجی است که روهینگیایی‌ها روی آنها اسکان دارند. هیچ‌گونه دسترسی به آب یا مراکز بهداشتی برای آنها وجود ندارد. ما سعی می‌کنیم شرایط را در این مناطق به‌سرعت و حتی‌الامکان بهبود دهیم. اگر امکانات بهداشتی و آب آشامیدنی تمیز در اختیار این پناهندگان قرار نگیرد، خطر شیوع بیماری‌های واگیر زیاد است. ما می‌خواهیم از این مسأله جلوگیری کنیم. البته این مهم با چنین آمار بالایی از پناهجویان کار دشواری است. کاسک از هجوم پناهندگان روهینگیایی به سمت بنگلادش خبر داد و گفت: بسیاری دیگر همچنان در راه هستند. با نگاهی به آسیا، این قطعا یکی از بزرگترین جنبش‌های پناهندگان در دهه‌های گذشته است. هر کشوری که پذیرنده این حجم پناهندگان باشد مطمئنا در برابر چالش‌های بزرگی قرار خواهد گرفت. وی در مورد چشم‌انداز روهینگیایی‌ها درباره سرنوشتشان در بنگلادش نیز گفت: انسان‌هایی که من با آنها دیدار کرده‌ام کمتر حرف می‌زنند. بسیاری از آنها وحشت‌زده‌اند و آشکارا آسیب دیده‌اند. آنها احتمالا وابستگان و دوستان خود را در این اختلافات از دست داده‌اند.
با ترس و بدون چشم‌انداز
این کارشناس صلیب‌سرخ در آلمان از انتشار گزارش‌های موثقی درباره اعمال خشونت‌آمیز ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا خبر داد و گفت: به‌خصوص صلیب‌سرخ در این‌باره نگران است که از طریق این مناقشات و مهاجرت‌ها بسیاری از خانواده‌ها از هم جدا شوند. وی درباره این‌که آیا هیچ تصمیمی برای بازگشت به کشور برای روهینگیایی‌ها گرفته می‌شود، گفت: درحال‌حاضر مطمئنا خیر. ترس در بین آنها بسیار بالاست. به نظر می‌رسد فراریان از میانمار این برداشت را دارند که برای آنها هیچ چشم‌اندازی در کشورشان وجود ندارد. این‌که آیا روهینگیایی‌ها در زمان قابل پیش‌بینی تصمیمشان در این‌باره عوض شود، مشخص نیست، بنابراین آنها باید ابتدا در مکانی که درحال‌حاضر هستند به‌خوبی مراقبت شوند.
امدادرسانی هلال قطر
 به یک‌هزار خانواده  از مسلمانان روهینگیا
به‌ گزارش «شهروند»، هلال‌احمر قطر کمک‌های فوری اعم از پناهگاه‌های موقت و غیرغذایی را برای 1000خانواده روهینگیایی که از میانمار به بنگلادش مهاجرت کرده‌اند، با هزینه‌ای بالغ بر 100هزار دلار تأمین می‌کند. تیم امداد جمعیت هلال‌احمر قطر مستقر در بنگلادش، به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات به‌روز در مورد شرایط زندگی و نیازهای مردم برای زندگی، از پایگاه‌های پناهندگان در امتداد مرز میانمار و بنگلادش بازدید کرد. این هیأت، جلساتی را با سفیر قطر در داکا برای بحث در مورد ماموریت این تیم و وضع پناهندگان روهینگیا در کشور بنگلادش برگزار کرد. آنها با همکاری نمایندگان جمعیت هلال‌احمر بنگلادش، فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌های مردمی در مرز بنگلادش و میانمار فعالیت می‌کنند. تیم جمعیت هلال‌احمر قطر در راستای کمک به مردم آسیب‌پذیر روهینگیا با تأکید بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای شناسایی خلأها و تأمین کمک‌های مورد نیاز در اسرع وقت تعهد ویژه‌ای دارد. هیأت جمعیت هلال‌احمر قطر تاکنون پناهگاه‌های موقت، کیت‌های بهداشتی و سایر اقلام خود را بین 300خانواده توزیع کرده است. همچنین اداره و مدیریت کلینیک‌های درمانی و احداث 20سرویس بهداشتی در چهار اردوگاه پناهندگان را به عهده گرفته است. به همین ترتیب، یادداشت تفاهمی با جمعیت هلال‌احمر بنگلادش و فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر برای همکاری در پروژه‌های امدادی امضا کرده است.

 


تعداد بازدید :  137