شماره ۱۲۳۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
وزیر نفت با اشاره به معطل‌ماندن سرمایه‌گذاری‌های خارجی:
نگران کاهش تولید نفتم

شهروند| بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته برای کاهش تولید نفت ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: حالا که بعد از تحمل زخم‌زبان‌های بسیار توانسته‌ایم به سختی بازار جهانی نفت ایران را پس بگیریم و با اوپکی‌ها برای کم‌نشدن سقف تولید ایران درگیر شویم و به نتیجه برسیم، چاه‌های نفت کشور معطل سرمایه‌گذاری‌های خارجی مانده‌اند.
زنگنه که احتمالا به موانع داخلی برای اجرای مدل جدید قراردادهای نفتی اشاره دارد، به پیشی‌گرفتن رقبا در بازار نفت اشاره کرده و گفته است؛ این معطلی موجب شده است حتی کشورهایی که اقتصاد کوچکتری نسبت به ایران دارند، در تولید نفت از کشور ما جلو بزنند. او که معتقد به استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و تکنولوژی روز دنیا برای توسعه صنعت نفت است، می‌گوید: عده‌ای متوجه نیستند منابع و ثروت کشور درحال هدررفتن است. ما ۸۵۰‌میلیارد بشکه نفت از روز اول زیرزمین داشتیم، حدود ۲۳۰‌میلیارد بشکه آن را می‌توانیم بالا بیاوریم که نزدیک به ۱۰۰تای آن به دلیل عدم دانش کافی از بین می‌رود. اگر ما یک‌درصد بیشتر نفت دربیاوریم، یعنی ۸‌میلیارد بشکه نفت درآورده‌ایم که ارزش آن ۴۰۰‌میلیارد دلار است، چه کسی به ما اجازه داده از این ثروت صرف‌نظر کنیم.
مقام ارشد نفتی ایران با بیان این‌که برخی می‌گویند؛ از ظرفیت‌های داخلی در این زمینه استفاده شود، ادامه داد: میزان این پول‌ها کم نیست. ما به حدود ۴۰ تا ۵۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در فاز اول فکر می‌کنیم. از کجا باید این سرمایه را تأمین کنیم و چگونه باید این همه طرح را اجرا نماییم.
زنگنه که در بیست‌ونهمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد سخن می‌گفت، در رابطه با وضعیت تولیدات نفتی ایران اظهار داشت: در‌ سال ۹۲ که دولت روی کار آمد، به دلیل تحریم‌ها صادرات ما روزانه به یک‌میلیون بشکه و حتی به کمتر از این عدد رسیده بود، اما بعد از این‌که تحریم‌ها برداشته شد، توانستیم به سرعت میزان تولید را افزایش دهیم و آن را به دوران قبل از تحریم‌ها برسانیم. در این میان جنگ و دعوای بزرگی با کشورهایی جز اوپک داشتیم اما به حرف هیچ‌کدام از آنها گوش ندادیم و در این زمینه کوتاه نیامدیم. او با اشاره به این‌که ما با زحمات زیاد توانستیم میزان تولید را افزایش دهیم، گفت: در این زمینه بحث‌های زیادی شد و بد و بیراه‌های بسیاری به ما گفتند اما کوتاه نیامدیم و بنده اعلام کردم هرگز زیر بار این مسأله نمی‌روم که تولید ایران از زمان قبل از تحریم‌ها کمتر باشد. وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما شاهد این هستیم که در ‌سال ۹۰ عده‌ای قصد راه‌اندازی مجدد جهاد سازندگی را دارند، درحالی‌ که این افراد نه یک روز در جهاد بودند، و نه کار جهادی کردند، اما الان می‌خواهند با پول‌های کلان در حوزه دولتی جهاد سازندگی راه‌اندازی کنند و این از پدیده‌های جدیدی است که ما با آن روبه‌رو هستیم.
این عضو کابینه با بیان این‌که برای قراردادهای نفتی انواع حرف‌ها را به ما زده‌اند، ادامه داد: برخی می‌گویند ما خیانت می‌کنیم یا این‌که پای خارجی‌ها را به کشور باز می‌کنیم؛ این درحالی است که هیچ‌کدام از این مسائل واقعیت ندارد و ما معتقدیم باید با عقلانیت تدبیر شر را از جمهوری اسلامی دور کرد. وزیر نفت دربخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که جهاد فقط مربوط به دوران جنگ نیست، اظهار داشت: از جان‌گذشتن راحت‌تر از این است که انسان از آبرویش بگذرد. امروز برخی آبروی کشور ما را هدف می‌گیرند. بنابراین ما باید برای عزت و سربلندی کشورمان کار کنیم.
این عضو کابینه دوازدهم با بیان این‌که امروز باید به فکر مردم باشیم، گفت: اگر جوانان دنبال کار هستند و ما به دنبال کار برای آنها نباشیم و به فکر محرومان نباشیم، به این مردم خیانت کرده‌ایم.
وزیر نفت با اشاره به این‌که بیکاری، رشد اقتصادی و به هم‌ریختن تعادلات با دنیا ازجمله مشکلات حال حاضر ما با دنیاست، گفت: ما باید روی این مسائل مثل زمان جنگ کار کنیم تا بتوانیم آنها را برطرف کنیم.
افزایش قیمت نفت
اما روز جمعه درحالی‌ که بازار در انتظار این است که ببیند آیا نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت از تمدید توافق کاهش تولید فراتر از مارس ‌سال آینده حمایت خواهد کرد یا خیر، قیمت‌های نفت اندکی تقویت شد. پیش‌خرید نفت برنت با ۴سنت افزایش قیمت به بشکه‌ای ۵۶.۴۷دلار رسید. پیش‌خرید نفت‌خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا با ۲سنت کاهش به بشکه‌ای ۵۰.۵۳دلار رسید.
برخی از وزیران اوپک و سایر تولیدکنندگان به رهبری روسیه قرار است در مورد احتمال تمدید توافق حاضر که تحت آن تولیدکنندگان ۱.۸‌میلیون بشکه در روز از تولید خود کاسته‌اند، مذاکره کنند. آنها همچنین قرار است در مورد نظارت بر صادرات که پایبندی به توافق را ارزیابی خواهد کرد هم، مذاکره کنند. دبیر اوپک، جنرال محمد بارکیندو در جلسه آغازین این دیدار گفت؛ تمام عواملی که در بازار نفت به چشم می‌خورد، حاکی از پیشروی تولیدکنندگان نفت شیل است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم روز جمعه گفت که اوپک و سایر تولیدکنندگان مهم نیازمند ادامه فعالیت هماهنگ و کار روی استراتژی خود از آوریل ۲۰۱۸ هستند. با این همه گلدمن ساچز مذاکرات وین را قابل توجه اما ناپخته دانست و اعلام کرد، ما معتقدیم احتمال آن‌که این کمیته تمدید کاهش تولید خود را این هفته اعلام کند، خیلی کم است.
گفتنی است؛ تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک با هم توافق کرده‌اند که به صورت جمعی عرضه نفت خود را به میزان یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه در روز تا ماه مارس ۲۰۱۸ کاهش دهند تا از این طریق از مازاد عرضه و به‌تبع آن، افت بیش از حد قیمت‌ها در بازار جلوگیری کنند.‌


تعداد بازدید :  269