شماره ۱۲۳۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
امضای نخستین قرارداد بانکی پسابرجام با اروپا
قفل روابط بانکی با جهان باز می‌شود
اوبر بانک اتریش و دانسکه بانک دانمارک وام 1.5 میلیارد یورویی در اختیار بانک های ایرانی گذاشتند

شهروند|  نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با بانک‌های اروپایی به امضا رسید و اوبر بانک اتریش وامی به ارزش یک‌میلیارد یورو در اختیار ایران گذاشت اما این تنها قرارداد بانکی با اروپایی‌ها نبود و دانسکه بانک دانمارک هم نیم‌میلیارد یورو خط اعتباری در اختیار ایران گذاشت. البته فرانتس گازلسبرگر مدیر اوبربانک اتریش که گفته است بارها به ایران آمده و قله دماوند را هم فتح کرده است، خطاب به ایرانی‌های حاضر در مراسم امضای این قرارداد مهم گفته، شنیده است اروپایی‌هایی زیادی ازجمله ایتالیایی‌ها و آمریکایی‌ها برای امضای قراردادهای مشابه در حال مذاکره با ایران هستند. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که آخرین ماه تابستان امسال برای شبکه بانکی ایران حسابی پربار بوده است و غول‌های آسیایی ازجمله چین و کره‌جنوبی هم رقم‌های کلانی به ایران وام داده‌اند.
قراردادهایی که به نوعی طلسم ارتباط بانکی ایران با شبکه بانکی جهان را گشوده و به گفته محمد خزاعی، معاون وزیر اقتصاد پشت‌کردن کشورهای جهان به تهدید‌های سخیف ترامپ و عهدشکنی آمریکایی‌ها بوده است.
سیدکمال سیدعلی، رئیس هیأت‌مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران و کارشناس بانکی هم درباره اهمیت این قرارداد به «شهروند» می‌گوید: وقتی یک بانکی در جهان خط اعتباری برای کشور ما باز می‌کند، راه برقراری روابط با بانک‌های دیگر را باز می‌کند. این بازشدن خطوط اعتباری یکی از ابزارهای خوبی است که می‌تواند مقدمات نزدیک‌شدن به بانک‌های آمریکایی را برای کشور فراهم کند.
او ادامه می‌دهد: جذب فاینانس از طرق مختلف برای اقتصاد کشور مفید است و این بازشدن خطوط اعتباری در چارچوب فضای پسابرجامی کنونی یک موفقیت به شمار می‌رود.
به گفته سیدعلی به دنبال این قراردادها، روابط کارگزاری برقرار می‌شود و خود بانک‌های ما هم از تمکن مالی بیشتری برخوردار می‌شوند؛ چرا که کارمزدهای نقل‌و‌انتقالات شامل حال‌شان می‌شود. همچنین می‌توانند از فرصت صدور ضمانت‌ها و بازشدن اعتبارات اسنادی بهره‌مند شوند.
دست پر ماه پایانی تابستان
 برای شبکه بانکی ایران
مذاکرات گسترده شبکه بانکی ایران به بار نشست و این روزها قراردادهای کلان بانکی یکی پس از دیگری امضا می‌شود.
گر چه مذاکرات در رابطه با توسعه روابط بانکی از ‌سال ۱۳۹۲ به بعد و در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران رنگ دیگری به خود گرفته و به ‌طور مقدماتی آغاز شده بود، اما بعد از اجرایی‌شدن برجام در پایان ‌سال ۱۳۹۴ که لغو تحریم‌های بانکی را با خود به همراه داشت، به ‌طور جدی‌تری در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس بانک‌های زیادی از سراسر دنیا برای ایجاد روابط با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی وارد مذاکره شدند، هر چند که همچنان انتظارات شبکه بانکی از برجام به‌طور کامل برآورده نشده و ملاحظاتی ازجمله هراس از واکنش‌های آمریکا موجب عقب‌نشینی برخی بانک‌های بزرگ خارجی برای برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی بوده است. با این حال در گذشته بانک‌هایی از سويیس، انگلیس، ایتالیا، اتریش، ژاپن، کره جنوبی، قزاقستان و... مذاکرات و توافق‌هایی در زمینه‌های مختلف با بانک مرکزی و شبکه بانکی ایران داشته و در این بین روابط کارگزاری به‌ طور قابل توجهی نسبت به زمان تحریم افزایش یافته است.
اروپا پس از غول‌های آسیایی آمد
قراردادهای کلان با بانک‌های خارجی از ابتدای شهریور ماه رقم خورد. بزرگترین وام خارجی ایران در پسابرجام تا آن روز با اگزیم بانک کره‌جنوبی به امضا رسید. ارزش این وام 8‌میلیارد یورو یا چیزی حدود 10‌میلیارد دلار بود که به امضای هیأت ایرانی حاضر در سئول رسید. 12 بانک ایرانی به ‌عنوان طرف قرارداد از این وام بهره‌مند شدند و از این وام بزرگ به‌ عنوان سرفصل آغاز روابط بانکی ایران و جهان یاد کردند.  ماجرای وام‌های بزرگ خارجی به همین‌جا ختم نشد و در هفته پایانی شهریورماه نیز هیأتی از بانک مرکزی و به سرپرستی ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی به چین سفر کرد که نتیجه آن امضای یک قرارداد 10‌میلیارد دلاری با چینی‌ها و تفاهمنامه 15‌میلیارد یورویی بود. قرارداد 10‌میلیارد دلاری بین پنج بانک ایرانی با شرکت «سیتیک تراست» چین منعقد شد. این قرارداد به ارزهای «یوان» و «یورو» بین بانک‌های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین است.   قرار شد منابع ناشی از قرارداد ۱۰‌میلیارد دلاری برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی‌ ایران اختصاص پیدا کند.
قرارداد یک‌میلیارد یورویی با دانمارک
حالا بعد از بانک‌های بزرگ آسیایی، اروپایی‌ها هم به ایران وام می‌دهند. احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی و هیأت همراه او که به اتریش سفر کرده‌اند، قرارداد یک‌میلیارد یورویی را برای بانک‌های ایرانی به ارمغان آورده‌اند. بر این‌اساس، قرارداد یک‌میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش منعقد شده است. قرارداد تأمین مالی یک‌میلیارد یورویی بین بانک‌های کارآفرین، سامان، پاسارگاد، رفاه کارگران، ملت، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن، اقتصاد نوین، سپه، توسعه صادرات، خاورمیانه، کشاورزی و پارسیان با «اوبر بانک» اتریش امضا شد. «اوبر بانک» یک بانک منطقه‌ای در قلب اروپاست که در کشورهای همجوار اتریش نیز فعالیت دارد. این قرارداد نخستین قرارداد تأمین مالی بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی پس از برجام است که بعد از قراردادهای بین بانک‌های ایران با کره به مبلغ هشت‌میلیارد یورو و چین به امضا می‌رسد.
دانمارکی‌ها هم پای قرارداد آمدند
به‌جز اتریش، دانمارک هم پای قراردادهای فاینانس با ایران آمد. آخرین مذاکره انجام‌شده در تابستان امسال با دانمارکی‌ها بود که آن هم به قرارداد نیم‌میلیارد یورویی بین ۱۰ بانک ایرانی با «دانسکه بانک» دانمارک به امضا رسید. بانک‌های کشاورزی، ملت، پاسارگاد، سپه، پارسیان، سامان، تجارت، ملی ایران، صنعت و معدن و اقتصاد نوین طرف قرارداد بانک دانمارکی خواهند بود. قرارداد ۵۰۰‌میلیون یورویی با «دانسکه بانک» دومین قرارداد اروپایی پسابرجام است که پس از امضای قرارداد یک‌میلیارد یورویی ۱۴ بانک ایرانی و «اوبر بانک» اتریش منعقد شد.
«دانسکه بانک» در ۱۶ کشور دنیا حضور دارد و علاوه بر خدمات بانکی برای مشتریان شخصی، تجاری و نهادی، خدماتی در حوزه بیمه و مسکن نیز ارایه می‌کند.
مدیر اوبربانک:
اقتصاد ایران برای جهان جذابیت دارد
فرانتس گازلسبرگر، مدیر اوبربانک اتریش در مراسم امضای قرارداد خط اعتباری یک‌میلیارد یورویی با ایران گفته است که امضای قرارداد خط اعتباری بانکی اوبربانک با ایران می‌تواند درها را برای قراردادهای مشابه با بانک‌ها و موسسات دیگر بگشاید.
او همچنین اعلام کرد: شنیده‌ایم که «دانسکه‌بانک» دانمارک امروز قراردادی با ایران امضا می‌کند و همچنین ایران درحال مذاکره با بانک‌های ایتالیاست و در آلمان هم شنیده‌ایم که صادرکنندگان بسیار علاقه‌مند هستند که به قرارداد مشابهی با موسسات آلمانی (برای تأمین اعتبار مالی با ایران) برسند و گمان می‌کنم که این روز (امضای قرارداد اوبربانک با ایران) می‌تواند «درها را برای قراردادهای مشابه بگشاید».
گازلسبرگر افزود: اقتصاد ایران نه‌تنها برای اتریش و اروپا بلکه برای کل جهان بسیار جذاب است زیرا ایران نسل جوانی دارد و از این رو فرصت‌های بزرگی وجود دارد و باید شرایط برد - برد برای ایران و شرکت‌های جهان وجود داشته باشد، اما درعین‌حال نباید جنبه سیاسی را هم فراموش کنیم.
مدیرعامل اوبربانک با اشاره به این‌که تاکنون سه بار به ایران سفر کرده است، گفت: سه‌سال پیش برای تعطیلات به ایران رفتم و فقط از شیراز و اصفهان و سایر اماکن دیدنی بازدید نکردم، بلکه من یک کوهنورد هستم و از کوه دماوند بالا رفتم. البته اولین مردی که قله دماوند را فتح کرد هم یک اتریشی بود که 175‌سال پیش این کار را کرد.

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 1 - 0 موافق
دوباره از ایت تیترها زدید.لااقل یه جور بنویسید که اگه قفل روابط بانکی باز نشد،مثل به باد رفتن تیترهای قبلیتون ضایع نشید.

تعداد بازدید :  350