شماره ۱۲۳۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
«شهروند» از ویرانی در دومینیکا و استقرار تیم اضطراری صلیب‌سرخ گزارش می‌دهد
تنگنا در جزیره!
داوطلبان در سراسر کارايیب مستقر هستند صلیب سرخ بریتانیا به صورت آنلاین در حال جمع‌آوری کمک برای قربانیان است

تهمینه انصاری| تیم اضطراری صلیب‌سرخ جهانی در مسیر جزیره کارايیب دومینیکا است. گزارشات آسیب گسترده‌ای را در پی طوفان ماریا نشان می‌دهد. تیم 12نفره ارزیابی و هماهنگی (FACT) متشکل از کارشناسان سراسر جهان است و به‌ عنوان خط‌مقدم برای پشتیبانی صلیب‌سرخ به جزیره آسیب‌دیده خدمت خواهد کرد. طوفان ماریا در 19سپتامبر در دومینیکا باعث رانش زمین شد و همه تجهیزات ارتباطی را نابود کرد.
نیاز به حمایت‌های ویژه
والتر کوته، مدیر منطقه‌ای آمریکا در فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر (IFRC) گفت: ما موفق شدیم برای نخستين‌بار با همکاران خود در صلیب‌سرخ دومینیکا ارتباط برقرار کنیم. قبل از آن، برقراری تماس برای ما غیر ممکن بود. «پیام همکاران ما واضح بود: آسیب گسترده‌ای به وجود آمده است؛ آنها نیاز به تمام حمایت‌هایی دارند که ما می‌توانیم ارایه دهیم.» براساس ارزیابی‌های سازمان آژانس مدیریت اضطراری بحران کارايیب (CDEMA) 80 تا90‌درصد از ساختمان‌ها آسیب‌دیده و یا نابود شده‌اند. تمام محصولات کشور ویران شده‌ و 75‌درصد از درختان جزیره آسیب‌دیده‌ و از زمین خارج شده‌اند. طوفان نیز باعث لغزش، انسداد جاده‌ها شده و دسترسی به روستاها را با مشکل مواجه کرده است. فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر درخواست تجدیدنظر اضطراری بین‌المللی را برای تقریبا کمتر از 1.6‌میلیون فرانک سوییس برای حمایت از تلاش‌های اولیه امداد در دومینیکا با تمرکز بر پناهگاه، آب و بهداشت و سلامت وسیع‌تر آغاز کرده است. همان‌طور که در روزهای آینده ارزیابی‌های دقیقی از این سانحه خواهد رسید، میزان و گستره درخواست تجدید نظر ممکن است تغییر و گسترش یابد. کوته گفت: ما در حال پیش‌بینی نیازهای اصلی در سراسر جزیره هستیم. مردم به آب، بهداشت عمومی، غذا، مراقبت‌های بهداشتی و همه ‌چیز نیاز دارند.
فروریخته یا نابودشده!
دفتر صلیب‌سرخ دومینیکا آسیب ديده و برخی از پنجره‌ها فرو‌ریخته‌اند. کف اصلی زمین زیر اینچ‌ها آب قرار دارد. کامپیوترهای دفتر و سایر تجهیزات آسیب دیده و نابود شده‌اند. سقف یک انبار صلیب‌سرخ منفجر شده است. برخی افراد که طوفان دیوید را در ‌سال 1979 تجربه کرده‌اند، ادعا کردند که طوفان ماریا شرایط وخیم‌تری داشته است. حدود 90‌درصد خانه‌ها تخریب شده‌اند. جاده‌ها هنوز به علت رانش زمین غير قابل استفاده هستند و تمامي خدمات آب‌و‌برق مورد آسيب قرار گرفته‌اند. پروازهای تجاری لغو شده است. دسترسی فقط از طریق بالگرد یا قایق امکان‌پذیر است. در آنتیگوا، صلیب‌سرخ در حال کمک به قربانیان باربودا از طوفان ایرما است که به آنتیگوا فرستاده شده‌اند. کمک‌های فوری برای غذا، کیت‌های بهداشتی و آب آشامیدنی به افرادی که در پناهگاه‌ها هستند، همراه با کمک‌های اولیه ارایه می‌شود. پست‌ها و پایگاه‌های پزشکی با اتاق‌های اضطراری و نظارت احداث شده‌اند.
کمک به قربانیان طوفان ماریا
صلیب‌سرخ بریتانیا به صورت آنلاین در حال جمع‌آوری کمک برای قربانیان این فاجعه طبیعی است. داوطلبان در حال ‌حاضر در سرتاسر کارايیب مستقر هستند و اکنون موسسات خیریه درخواست کمک‌های مالی می‌کنند تا به کسانی که «همه‌چیز را از دست داده‌اند» کمک کنند. وب‌سایت این صلیب‌سرخ اعلام کرده است: زندگی هزاران نفر ویران شده است و خانه‌هایشان تخریب شده‌اند. شما می‌توانید یک زندگی را نجات دهید. لطفا برای کمک به خانواده‌هایی که همه چیز خود را از دست داده‌اند، کمک مالی کنید. یونیسف نیز اهداي کمک‌های مالی را در هر مقداری پذیرفته است. هدف این موسسه خیریه کمک به کودکان بی‌شماری است که بدون خانه، مدرسه و بیمارستان‌ها رها شده‌اند. سازمان نجات کودکان نیز به ‌طور خستگی‌ناپذیر فعالیت می‌کند تا از خانواده‌های پورتوریکو که تحت‌تأثیر طوفان ماریا قرار گرفته‌اند، حمایت کند. رئیس و مدیرعامل موسسه خیریه کارولین مایلز، گفت: «مردم پورتوریکو هنوز از تأثیرات طوفان ایرما در امان نیستند و اکنون آنها دوباره با عواقب طوفان ماریا مواجه خواهند شد. سازمان نجات کودکان آماده کمک به‌ منظور تمرکز بر نیازهای کودکان است. وب‌سایت گو فاند می «‌GoFundMe » چندین فعالیت مختلف برای قربانیان طوفان ماریا را انجام می‌دهد «گام جهانی Global Going » هدفی برای جمع‌آوری بیش از 1.5‌میلیون پوند برای مردم در دومینیکا، جزایر ویرجین و پورتوریکو را دنبال می‌کند.
«ماریا» تلاش برای کمک‌رسانی را کند می‌کند
طوفان‌های ایرما و ماریا باعث ویرانی گسترده‌ای به کاراییب شده است. تروور کوییلی، مدیر برنامه‌های بحران صلیب‌سرخ آنگویلا می‌گوید: ماریا تلاش‌ها را برای کمک‌رسانی ما کند می‌کند، اما تیم‌هایش برای بازگشت به کمک به مردم مشتاق‌تر می‌شوند. طوفان ماریا سواحل ما را خراب می‌کند، کمتر از دوهفته بعد طوفان ایرما باعث ویرانی آنگویلا شد. همان‌طور که من این را نوشتم، مردم از ترس بادهای قدرتمند و شرایط طوفان گرمسیری برای خود پناهگاه می‌سازند. ما تا به حال هیچ گزارشی از آسیب در آنگویلا نداشته‌ایم، اما این شرایط می‌تواند تغییر کند. من می‌دانم که بعضی از مردم آنچه برای پناهگاه موقت نیاز است، از دست داده‌اند، بنابراین ما نیاز به منابع اضافی داریم، اما ما خوش‌شانس هستیم که فقط کناره‌های بیرونی طوفان ماریا را تجربه می‌کنیم.
مردم در شوک
کوییلی می‌گوید: می‌توانید تصور کنید این طوفان هم مانند طوفان ایرما بود، اما در واقع چیز دیگری بود. من داخل خانه بودم که از بتن ساخته شده است، اما ساختمان شروع به تکان‌خوردن کرد. می‌توانستم صدای خرده‌شیشه‌ها را بر دیوار بشنوم. این نخستین‌بار در زندگی من بود که من در مورد نیروی مخرب یک طوفان نگران شدم. تجربه بسیار سختی برای من بود، حتی با صحبت با دیگران هم، همه آنها همین را گفتند: این طوفان قوی‌تر از همه طوفان‌ها بود. به محض آن‌که بیرون از خانه برای خارج شدن امن شد، برای دیدن خسارت‌ها بیرون رفتم. مردم در حالت شوک بودند. کسی به خانه من آمد و به من گفت که باید به ساختمان صلیب‌سرخ بروم و فقط گفت که باید کاری بکنم. وقتی به آن‌جا رسیدم، کل ساختمان تخریب شده بود. تمام تجهیزات ما آسیب دیده بود. ما هیچ جایی برای اجرای عملیات واکنش به حادثه نداشتیم. واحد کمک‌های اولیه تلفن‌همراه ما در مقابل انبار ریزش کرده بود. من هرگز چنین تخریبی را تصور نکرده بودم. بسیاری از کسانی که آواره شده بودند، با دوستان و خانواده‌ها دیگر زندگی می‌کنند. بعضی‌ها درحال تلاش برای نقل مکان به جاهای دیگری هستند، اگرچه اکثر آنها نمی‌توانند اجاره آپارتمان‌های گران را بدهند. این تجربه واقعا تجربه تلخی برای همه کسانی بود که در آنگویلا و در سراسر کاراییب زندگی می‌کنند. اگرچه در ظاهر ممکن است آرام به ‌نظر برسند اما می‌توان در چشم آنها ضربه روحی را دید. آنها شاهد یکی از قوی‌ترین طوفان‌های قدرتمند در تاریخ کاراییب بوده‌اند. ما یک جامعه قوی هستیم و از یکدیگر مراقبت می‌کنیم. مردم کنار هم جمع می‌شوند و در مورد طوفان صحبت می‌کنند. برخی همه چیز را از دست داده‌اند. ما مصمم هستیم هرکاری که بتوانیم، انجام دهیم.
...اما هنوز داوطلبانه فعالیت می‌کنند
مدیر برنامه‌های بحران صلیب‌سرخ آنگویلا همچنین بیان می‌کند: از آن‌جا که ایرما به مردم آسیب زده است، ما مواد غذایی، کیت‌های بهداشتی و مواد پناهگاهی بین حدود 1500 خانوار توزیع کردیم. داوطلبان ما در محیط بیرونی قرار دارند تا ارزیابی‌های لازم را انجام دهند و اقلام امدادرسانی را توزیع کنند. ما از دوهفته پیش که ایرما این منطقه را تحت‌تأثیر قرار داد، حدود 40 داوطلب روزانه برای کار داریم. همه آنها نیز توسط طوفان تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند. خانه‌های آنها آسیب دیده است، اموالشان از بین رفته و برخی از آنها شغل خود را از دست داده‌اند، اما هنوز داوطلبانه برای کمک به جامعه خود فعالیت می‌کنند. طوفان ماریا تلاش‌های امدادی را به تأخیر انداخته است. در دو روز گذشته، کمک‌هایی که از طریق کشتی‌های باری قصد امدادرسانی داشتند، به برنامه‌ریزی مجددی نیاز دارند. بنابراین ما باید با توجه به منابع مورد نیاز تا زمانی که مرزهای ما دوباره باز شوند، بسیار محتاط باشیم. ما همچنین به برق نیاز داریم؛ مهندسان برای حل این مشکل تلاش می‌کنند.
اولویت بعدی شروع به بازسازی و اطمینان از این‌که مردم خانه‌هایی برای بازگشت به کشور دارند، خواهد بود. این به زمان نیاز دارد، اما هر زمانی که این روند به طول بینجامد، ما به همان اندازه که می‌توانیم کمک می‌کنیم.
مردم به ما اعتماد دارند
صلیب‌سرخ فقط در واکنش به سانحه و بهبودی شرایط فعالیت نمی‌کند. بخش بزرگی از کار ما شامل آماده‌سازی جوامع برای بلایای طبیعی است. جامعه‌ای که می‌داند در صورت وقوع یک فاجعه طبیعی چه کاری باید انجام دهد، باید شانس بیشتری نه‌تنها برای زنده‌ماندن بلکه برای بهبودی سریع‌تر داشته باشد. برنامه کاهش خطر فاجعه ما به مدت 5‌سال درحال اجراست. ما در جامعه آموزش‌هایی داده‌ایم و از ایجاد تیم‌های واکنش به حادثه حمایت می‌کنیم. ما به جوامع برای پیشبرد برنامه‌های واکنش به حادثه و برنامه‌های تخلیه کمک کرده‌ایم. بی‌تردید این برنامه هنگامی که ایرما اتفاق افتاد، تفاوت بزرگی ایجاد کرد. نه‌تنها جان انسان‌ها را نجات داد، بلکه به مردم کمک کرد تا با صلیب‌سرخ آشنا شوند. مردم ما را می‌شناسند و به ما اعتماد دارند. آنها می‌دانند ما بخشی از جامعه آنها هستیم و زمانی که به ما نیاز دارند، ما در کنارشان خواهیم بود. به محض این‌که باد از طوفان ماریا آرام شود و شرایط آرامی برقرار شود، ما دوباره در خیابان‌ها به آسیب‌دیده‌ها کمک خواهیم کرد.


تعداد بازدید :  226