شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
ویترین ایران

روایت بانک مرکزی
 از بازار مواد غذایی
پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی|  بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی، در هفته منتهی به سیزدهم مردادماه امسال، نرخ تخم‌مرغ و سبزی‌های تازه گران شده و برنج، مرغ، چای، لبنیات و روغن، ثبات قیمت را تجربه می‌کنند. براساس آنچه بانک مرکزی اعلام کرده، نرخ حبوبات، میوه‌های تازه، قند و شکر و گوشت قرمز کاهش یافته و اقلامی همچون برنج، مرغ، چای، لبنیات و روغن نباتی نیز با ثبات قیمت مواجه شده‌اند. در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل ۵.۵‌درصد افزایش یافت. در این هفته در گروه برنج قیمت تمام اقلام ثابت بود. در گروه حبوب بهای نخود معادل ۰.۵درصد، لپه نخود ۰.۳‌درصد و لوبیا چشم‌بلبلی و لوبیا قرمز هر یک ۰.۲‌درصد کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.

کاهش وفاداری
 هم‌پیمانان نفتی اوپک و غیراوپک
فارس| آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که میزان وفاداری کشورهای عضو اوپک به توافق در ماه جولای به ۷۵‌درصد و میزان وفاداری کشورهای غیراوپکی نیز به مراتب کمتر و به ۶۷‌درصد کاهش یافته است. به گزارش سی‌ان‌ان، قیمت نفت خام آمریکا روز جمعه پس از این‌که آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تولیدکنندگان بزرگ نفت در پیروی از این توافق برای کاهش تولید با چالش روبه‌رو هستند، یک‌درصد کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد میزان وفاداری کشورهای عضو اوپک به توافق در ماه جولای به 75‌درصد کاهش یافته است و میزان وفاداری کشورهای غیراوپکی نیز به مراتب کمتر و به 67‌درصد کاهش یافته است.

هشدار
نسبت به افزایش واردات خودرو
ایسنا|  امیرحسن کاکایی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزایش شدید واردات خودرو در ‌سال ‌جاری، به وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داد با ساماندهی واردات این محصول از تکرار مجدد ماجراهایی چون واردات خودرو با ارز دارو پیشگیری کند. او در این‌باره توضیح داد: در‌ سال ۱۳۹۱ شاهد بودیم که به دلیل ضعف نظارت سازمان‌های مسئول در دولت دهم، برخی واردکنندگان خودرو در بحبوحه مشکلات داخلی و خارجی، ارز اختصاص یافته به دارو را صرف واردات خودرو کردند و به دنبال آن واردات این محصول افزایش یافت. او با بیان این‌که در‌ سال‌جاری نیز این موضوع درحال تکرار بوده و واردات خودرو افزایش شدیدی داشته و ارز زیادی برای واردات این محصول از کشور خارج شده است، خاطرنشان کرد: این درست نیست ارز ناشی از فروش نفت به‌عنوان منابع ملی صرف واردات کالاهای لوکس و مصرفی همچون خودرو شود. گفتنی است، در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰‌درصدی داشته است.

 


تعداد بازدید :  340