شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

دیدار نماینده ویژه سازمان ملل
 در امور یمن با ظریف
در دیدار اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن با ظریف آخرین تحولات یمن بررسی و بر لزوم پایان‌دادن به فاجعه انسانی در این کشور و یافتن راه‌حل‌های سیاسی جامع تأکید شد.
به گزارش ایسنا، نماینده ویژه سازمان ملل روز شنبه وارد تهران شد و پیش از دیدارش با وزیر امور خارجه کشورمان با حسین جابری انصاری، معاون محمد‌جواد ظریف درباره آخرین تحولات منطقه و یمن دیدار کرد. حسین جابری انصاری پس از دیدار با ولد الشیخ در جمع خبرنگاران با بیان این‌که امروز گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای با نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن داشتیم، اظهار کرد: ایشان در تلاش هستند که در شرایط فعلی حل این بحران را از طریق سیاسی فعال کنند و در راستای حل سیاسی این بحران دیداری از ایران داشتند و قرار است با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی کنند.
وی با بیان این‌که ایشان در چارچوب همین موضوع یعنی جلب کمک برای تحقق حل بحران یمن از طریق سیاسی به تعدادی دیگر از کشورهای منطقه نیز سفر کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای بحران یمن تأکید بر این داشت که راه‌حل این بحران همانند دیگر بحران‌های مشابه در منطقه راه‌حل نظامی نیست و باید این بحران را از طریق سیاسی و انجام گفت‌وگوهای مستقیم بین طرف‌های درگیر و مراجعه به نظرات و دیدگاه‌های مردم یمن حل کرد.

تعیین چهارمین منطقه کاهش تنش در سوریه پس از مذاکرات با ایران و روسیه
رئیس‌جمهوري ترکیه گفت: انتظار می‌رود مسأله تعیین آخرین منطقه کاهش تنش در استان ادلب در سوریه در جریان مذاکرات با روسیه و ایران به ‌طور موفقیت‌آمیز حل شود. به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیش از این در 6 آگوست، گفته بود که کار روی تعیین چهارمین منطقه کاهش تنش در استان ادلب در سوریه در حال انجام است؛ هر چند دشواری‌ها در این زمینه همچنان باقی است.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: همچنان که مذاکرات درباره وضع ادلب ادامه دارد، سرویس اطلاعاتی ما تماس‌های نزدیکی با روسیه و ایران دارد. رایزنی‌ها درباره ادلب مثبت بوده و من فکر می‌کنم که در چارچوب مذاکراتی که با روسیه و تهران انجام شده است، ما قادر خواهیم بود هر چه زودتر به یک راه‌حل در این زمینه دست یابیم. توافق بر سر ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه در ماه می ‌در آستانه، پایتخت قزاقستان میان ایران، روسیه و ترکیه حاصل شد. سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز 3 آگوست گفت که نمایندگان وزارت دفاع روسیه و مخالفان سوری میانه‌رو در جریان دیدارشان در قاهره به توافقی بر سر سومین منطقه کاهش تنش واقع در شمال حمص در سوریه دست یافته‌اند.

رایزنی وزیر کشور عراق با مقامات ایرانی در مورد   مراسم اربعین   
وزیر کشور عراق برای گفت‌وگو با مقامات ایرانی دیروز وارد تهران شد. قاسم الاعرجی روز شنبه برای گفت‌وگو با مقامات کشورمان ازجمله رحمانی فضلی همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد. گفت‌و‌گو در مورد مسائل دو‌جانبه و همچنین مسائل مرتبط با اربعین حسینی و هماهنگی‌های دو کشور برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم و تسهیل شرایط سفر زوار ایرانی به این کشور در این ایام از محورهای عمده رایزنی این مقام عالی‌رتبه‌ عراقی در جریان سفر به تهران است.

ظریف: استفاده از بانوان و اقلیت‌ها را در وزارت خارجه توسعه می‌دهیم
وزیر پیشنهادی امور خارجه، دیپلماسی اقتصادی و نحوه روابط با همسایگان را از مهمترین اولویت‌های وزارت خارجه خواند.
محمدجواد ظریف با اشاره به جلسات این روزهای خود در مجلس و با فراکسیون‌های مختلف گفت: تاکنون سه جلسه با فراکسیون‌های مختلف مجلس داشته‌ایم و معتقدیم تعامل با مجلس به‌عنوان نماد مردمسالاری این فرصت را می‌دهد تا دیدگاه نمایندگان مردم به دولت برسد. وزیر پیشنهادی امور خارجه کشورمان در ادامه در گفت‌وگو با خانه ملت، به دو اولویت نخست این وزارتخانه اشاره و عنوان کرد: در برنامه سیاست خارجی به دیپلماسی اقتصادی تأکید داریم که وزارت خارجه باید در خدمت پیشرفت اقتصادی و معیشت مردم باشد و دوم این‌که روابط با همسایگان باید ارتقا یابد. وی همچنین مطرح کرد که وزارت خارجه در استفاده از بانوان و اقلیت‌ها همواره پیشقدم بوده و این امر را توسعه می‌دهد. ظریف در ادامه در خصوص برخی اولویت‌های دیگر وزارت خارجه تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی از اولویت‌های مهم وزارت خارجه است به‌خصوص گسترش صادرات غیرنفتی و تسهیل ورود سرمایه و فناوری به کشور مد نظر ما است. 


تعداد بازدید :  311