شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

ترامپ ونزوئلا را
به حمله نظامی تهدید کرد
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد که دست به حمله نظامی علیه ونزوئلا می‌زند؛ اقدامی که به منزله واکنشی شدید از سوی واشنگتن به بحران سیاسی در این کشور آمریکای لاتین به شمار می‌رود. ونزوئلا در روزهای اخیر به دلیل تشکیل مجلس موسسان برای تغییر قانون اساسی در مرحله‌ای بسیار حساس به سر می‌برد و نیروهای ضددولتی اقدام به غارت اسلحه و مهمات از یک پایگاه نظامی پس از تشکیل این مجلس کرده‌اند که باعث نگرانی است. در راستای این اقدام و نگرانی دولت واشنگتن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک جلسه پرسش و پاسخ گفت: «مردم در ونزوئلا در رنج به سر می‌برند و هر روز می‌میرند. ما گزینه‌های زیادی برای ونزوئلا داریم که یکی از آنها در صورت نیاز و ضرورت گزینه نظامی است.»
کاخ سفید اعلام کرد که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز جمعه خواستار گفت‌وگوی تلفنی با ترامپ شده و در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ تنها زمانی با وی صحبت می‌کند که دموکراسی در ونزوئلا برقرار شود. مقام‌های ونزوئلا مدت‌هاست که می‌گویند آمریکا به دنبال حمله به این کشور است. پنتاگون اعلام کرده که ارتش آمریکا آماده پشتیبانی از شهروندان این کشور و منافع ملی آمریکاست اما ادعاهای دولت کاراکاس در حمله برنامه‌ریزی شده آمریکا در این کشور آمریکای لاتین «بی‌پایه و اساس» است.
ترامپ درباره این‌که آیا نیروهای آمریکایی آماده عملیات در ونزوئلا هستند یا خیر از ارایه جزییات امتناع کرد و گفت: «ما درباره این مسأله گفت و گو نمی‌کنیم اما یک اقدام نظامی یا همان گزینه نظامی چیزی است که ما به دنبالش هستیم.»
این اظهارنظر ترامپ برای کاراکاس یک شوک به نظر می‌رسد، به‌طوری که ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا این تهدید را «اقدامی از روی حماقت و دیوانگی» خواند. ولادیمیر پادرینو، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «من به‌عنوان یک سرباز در کنار مردم و نیروهای مسلح ونزوئلا می‌ایستم. من مطمئن هستم که همه ما در خط مقدم جنگ از منافع و حاکمیت ملی ونزوئلای عزیزمان دفاع خواهیم کرد.» همچنین ارنستو ویلگاس، وزیر ارتباطات ونزوئلا نیز اظهارنظر اخیر ترامپ را یک «تهدید بی‌سابقه علیه حاکمیت ملی» خواند. قرار است وزارت خارجه ونزوئلا بیانیه‌ای رسمی در پاسخ به اظهارنظر دونالد ترامپ درباره درنظر گرفتن گزینه نظامی احتمالی علیه ونزوئلا منتشر کند.

قلیچدار اوغلو:
دولت کمپین «کثیفی» علیه من
 آغاز کرده است
 ایسنا|  رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه، حزب عدالت و توسعه را به آغاز یک کمپین «کثیف» علیه خودش متهم کرد. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه اعلام کرد: «هدف آنها از آغاز این کمپین، تلاش برای کم‌رنگ‌ کردن اظهارات جنجالی آیهان اوغان است.» اوغان، این عضو حزب حاکم چندی قبل در اظهاراتی اعلام کرد که حکومت جدیدی در ترکیه درحال تأسیس است که موسس آن رجب طیب اردوغان است.
او افزود: «من هم از رئیس حزب حاکم پرسیدم که آیا علیه اوغان یک اقدام قانونی انجام خواهد گرفت یا نه. دومین سوال من این بود که چرا تمام دشمنی‌ها علیه آتاتورک و حکومت وی از سوی اعضای حزب عدالت و توسعه مطرح می‌شود.»
قلیچدار اوغلو با اشاره به انتشار حرف‌هایش در یک نشریه آلمانی اعلام کرد: «این نشریه تنها جایی نیست که من درباره نبود قانون در ترکیه و وضع فوق‌العاده در این کشور صحبت کرده‌ام. من هر سه شنبه این اظهارات را در پارلمان بیان می‌کنم. آیا باید به رسانه آلمانی مسائلی را بیان کنم که خود اعتقادی به آنها ندارم.»
رئیس‌جمهوری ترکیه چند روز قبل با انتقاد از رهبر حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه»، بزرگترین حزب مخالف دولت گفت: «شرم کن که می‌گویی هیچ عدالت و آزادی در ترکیه نیست.» چندی قبل قلیچدار اوغلو در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی از فضای حاکم در ترکیه انتقاد کرده بود.

اوباما به دنبال حضور
در پشت صحنه سیاست آمریکا
 ایسنا|  رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا درنظر دارد که در صحنه سیاسی این کشور حضور یابد البته این حضور به پشت صحنه سیاست آمریکا محدود خواهد بود. در چند هفته آینده باراک اوباما و مشاورانش استراتژی جدیدی را تنظیم خواهند کرد که براساس آن وی خواهد توانست در صحنه سیاسی آمریکا قرار گیرد البته به گونه‌ای عمل خواهد کرد که بلندترین صدا در حزب دموکرات نباشد. مشاوران اوباما اعلام کردند نقش او بیشتر در پشت صحنه خواهد بود. به نوشته این پایگاه خبری اوباما درحال‌حاضر مشورت‌هایی را به حزبش به‌خصوص پس از شکست این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ارایه می‌دهد و همچنین با تام پرز، رئیس کمیته ملی دموکراتیک در اواخر ماه ژوئیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.


تعداد بازدید :  462