شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری چین خواستار آرامش ترامپ در مقابل کره‌شمالی شد
راه‌حلی صلح‌آمیز نیاز است

در حالی ‌که آتش ترامپ در مقابل کره‌شمالی هر روز تندتر می‌شود، شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین، در تماسی تلفنی با رئیس‌جمهوری آمریکا، او را به آرامش دعوت کرده و از همه طرف‌ها خواسته از لفاظی‌ها یا اقداماتی که موجب تشدید تنش در شبه‌جزیره کره می‌شود، جلوگیری کنند.
تلويزیون دولتی چین از قول رئیس‌جمهوری چین اعلام کرد: «در حال حاضر، همه طرف‌ها باید با خویشتنداری، مانع از بیان سخنانی شوند که موجب افزایش تنش در شبه جزیره کره خواهد شد.»
به گزارش گاردین، شی جینپینگ گفته است كه به نفع چین و آمریکا است که صلح را در شبه جزیره کره برقرار کنند. روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز چین، پیشتر اعلام کرده بود که اگر کره‌‌شمالی حمله‌ای انجام دهد که آمریکا را تهدید کند، چین باید در مناقشه به وجود‌آمده بی‌طرف باشد؛ اما در صورتی که آمریکا اول به کره‌‌شمالی حمله کند تا دولت این کشور را سرنگون کند، چین آنها را متوقف خواهد کرد. این روزنامه تصریح کرده بود: «پکن باید صراحتا به همه طرف‌ها موضعش را اعلام کند که زمانی که اقدامات آنها منافع چین را به خطر بیندازد، پکن با مشتی قدرتمند به آن پاسخ بدهد.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، چین را مجبور کرده تا با فشار بر کره‌شمالی، برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف کند. برنامه‌ای که به گفته مقامات آمریکایی و ژاپنی تا تولید موشک‌های قاره‌پیما پیش رفته است. چین بزرگترین شریک اقتصادی کره‌شمالی است و حاضر نیست روابط اقتصادی خود را با پیونگ‌یانگ قطع کند؛ اتفاقی که در تحریم‌های اخیر شورای امنیت افتاد. چین و روسیه نیز با رأی مثبت به این تحریم‌ها، موجب تصویب قطعنامه‌ای علیه پیونگ‌یانگ شدند که حدود یک‌میلیارد دلار به درآمد صادراتی کره‌شمالی ضربه می‌زند. ترامپ روز جمعه بحران میان آمریکا و کره‌شمالی را به سوی جدالی لفظی و شخصی میان خود و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، سوق داد. رئیس‌جمهوری آمریکا با هشدار به رهبر کره‌شمالی گفت که اگر کوچکترین اقدام خصمانه‌ای علیه خاک آمریکا یا متحدان این کشور صورت بگیرد، وی (کیم جونگ اون) «حقیقتا پشیمان» خواهد شد.
این هشدار چند ساعت پس از آن داده شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در تويیتی در صبح زود، ادعا کرد که اگر پیونگ یانگ، «اقدام غیرعاقلانه‌ای» انجام دهد، توپ‌های نظامی ما «پر و آماده شلیک» هستند.
این سخنان در حالی مطرح‌شده که ارتش کره‌شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد، طرحی را برای حمله موشکی به جزیره گوام متعلق به آمریکا مد نظر دارد اما دونالد ترامپ، در مقابل، کره‌شمالی را به «خشم و آتش» از سوی آمریکا تهدید کرد. کره‌شمالی به صورت رسمی تهدیدات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را پاسخ داده و با تهدید حمله به جزیره گوام که متعلق به ایالات متحده است، ترامپ را یک دیوانه خطاب کرد.
تويیت دونالد ترامپ مبنی بر «توپ‌های پر و آماده شلیک آمریکا»، حواس‌ها را به خود جمع کرد و برخی نیز از این جدال لفظی نگران شدند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در واکنش به این تويیت ترامپ گفت: «من تشدید لفاظی‌ها را در پاسخ‌های نادرست می‌بینم.»
با این حال، دونالد ترامپ در زمین بازی گلف خود در نیوجرسی، زمانی که از مواضع وی سوال شد، بر سر حرف خود ایستاد و گفت: «امیدوارم که آنها کاملا متوجه سخنان و منظور من شده باشند. این سخنان بسیار قابل فهم و ساده هستند.»
سپس ترامپ با دادن اولتیماتومی به شخص کیم جونگ اون، گفت: «این شخص نمی‌تواند از عواقب کارهایش فرار کند. اگر او، اقدامی تهدیدآمیز علیه گوام یا هر جای دیگر که جزو قلمروی آمریکا یا متحدان ما باشد، انجام دهد، حقیقتا از کاری که انجام داده، پشیمان خواهد شد و خیلی زود هم پشیمان خواهد شد.»
سخنان ترامپ درحالی مطرح می‌شود که جیمز کلاپر، رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا می‌گوید، نگران این است که جنگ لفظی میان رئیس‌جمهوری آمریکا با رهبر کره‌شمالی از کنترل خارج شود و به سوی یک درگیری نظامی در سطح بین‌المللی سوق یابد.
رئیس سابق اطلاعات ملی آمریکا هشدار داده است که دو کشور آمریکا و کره‌شمالی ممکن است به صورت کورکورانه به سمت یک جنگ سوم جهانی سوق پیدا کنند، چون رویکرد خصمانه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی افزایش یافته است. کلاپر به شبکه خبری سی.ان.ان گفت: من نگران این هستم که این جنگ لفظی به جنگی واقعی بدل شود. من نگران این هستم که این روند از کنترل خارج شود. با این حال، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، در توییتی اعلام کرده که کشورش در حال همکاری با آمریکا و سایر کشورهای منطقه جهت پایان دادن به این بحران دیپلماتیک است. وی با بیان این‌که جامعه بین‌المللی شانه‌به‌شانه یکدیگر ایستاده است تا مانع اقدامات تهاجمی کره‌شمالی شود، گفت: «رژیم کره‌شمالی باعث و بانی این مشکل است و خودش هم باید آن را حل کند.»
از سوی دیگر، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیروز نیز اعلام کرده، هر کاری که بتواند برای حفاظت از مردم کشورش انجام می‌دهد. نخست‌وزیر ژاپن گفت: «من هر کاری خواهم کرد. برای حفظ امنیت و اموال مردم این کشور تمام تلاشم را می‌کنم.» این اظهارات درحالی مطرح شده که کره‌شمالی تهدید کرده برای حمله به گوام آمریکا موشک‌هایش را از فراز ژاپن می‌فرستد. همچنین، وزارت دفاع ژاپن روز جمعه از استقرار چهار رهگیر پاتریوت زمین به هوا در غرب این کشور به منظور پاسخ به خطر احتمالی سقوط قطعات موشک‌های کره‌شمالی خبر داد.
در طرف مقابل، یعنی در کره‌شمالی، حدود 3.5‌میلیون نفر از مردم این کشور برای پیوستن به ارتش به منظور شرکت در جنگ با آمریکا درخواست داده‌اند. نشریه «رودونگ سینمون»، وابسته به حزب حاکم در کره‌شمالی در گزارشی نوشته است: «انبوهی از مردم کره‌شمالی ازجمله دانشجویان، کارگران و سربازان بازنشسته درخواست پیوستن به ارتش این کشور را با توجه به وعده دولت کره‌شمالی برای تلافی کردن اقدامات آمریکا بعد از تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ‌یانگ داشته‌اند.»
با وجود افزایش جدال‌های لفظی میان واشینگتن و پیونگ‌یانگ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که آمریکا برای چندین ماه است که با استفاده از کانال‌های مخفیانه دیپلماسی با کره‌شمالی در ارتباط بوده است؛ کانال‌هایی که در دولت دونالد ترامپ باز شده است.
این خبرگزاری از قول مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش داد: گفت‌وگو میان «جوزف یونگ»، فرستاده آمریکا در امور سیاست‌گذاری کره‌شمالی و «پاک سونگ ایل»، نماینده و دیپلمات ارشد کره‌شمالی در سازمان ملل صورت گرفته است. این خبرگزاری ادامه داد: این ارتباطات درخصوص آمریکایی‌هایی بوده که در کره‌شمالی در بند هستند و همچنین در این ارتباطات مسائل مربوط به روابط پرتنش دو طرف بررسی شده است. پرواضح است دو طرف مذاکراتی درباره تضمین آزادی دانشجوی آمریکایی در ژوئن انجام داده باشند، اما مشخص نیست که تاکنون ارتباط‌شان ادامه یافته یا این‌که هر دو طرف مسائلی غیر از بازداشتی‌های آمریکایی را بررسی کرده باشند.
منابع معتقدند، این ارتباطات تاکنون پیشرفتی در توقف تنش‌ها میان دو طرف درباره تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی و تکنولوژی موشکی آن ایجاد نکرده‌ است، اما آنها می‌گویند که رایزنی‌های محرمانه می‌تواند اساس انجام مذاکرات جدی‌تری ازجمله درباره برنامه‌ هسته‌ای کره‌شمالی باشد تا هر دو طرف از موضع تهدید خود کوتاه بیایند.


تعداد بازدید :  497