شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
3 فراکسیون با وزرای پیشنهادی تشکیل جلسه می‌دهند
روحانی سه‌شنبه از وزرایش در صحن دفاع می‌کند
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس زمان و روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را تشریح کرد

شهروند| بعد از روزها رایزنی پشت پرده و علنی و برگزاری جلسات متعدد رئیس‌جمهوری با نمایندگان، فراکسیون‌های سیاسی مجلس و گروه‌ها و طیف‌های سیاسی خارج از پارلمان، حجت‌الاسلام حسن روحانی بالاخره سه‌شنبه هفته قبل اسامی 17 نفر از 18 وزیر پیشنهادی خود را برای حضور در دولت دوازدهم تقدیم مجلس کرد و درحالی، تنها جای خالی پازل هیأت وزیران دوازدهم مربوط به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، روز گذشته از احتمال معرفی وزیر پیشنهادی علوم در جریان نشست علنی فردا خبر داده است. همزمان با وجود آن‌که کار بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی قرار است بنابر قانون، یک هفته پس از اعلام اسامی وزرا در جلسه سه‌شنبه مجلس آغاز شود، نمایندگان از هفته گذشته آهسته‌آهسته روند بررسی صلاحیت‌ها را در کمیسیون‌ها و به‌ویژه 3 فراکسیون سیاسی پارلمان آغاز کردند و از ابتدای هفته جاری نیز روند برگزاری جلسات با وزرا جدیت بیشتری یافت.
جلسات فشرده «امید» با 10 وزیر پیشنهادی
در این میان، اعضای هر سه فراکسیون سیاسی مجلس برنامه فراکسیونی‌شان برای دعوت از وزرای پیشنهادی را اعلام کردند و آن‌چنان که گفته شد، فراکسیون امید روز گذشته را به‌طور فشرده به این مهم اختصاص داد تا از ساعت 7 صبح تا 8 شب میزبان 10 وزیر پیشنهادی باشد تا عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی؛ علیرضا آوایی، گزینه وزارت دادگستری؛ بیژن نامدار زنگنه، وزیر معرفی شده برای وزارت نفت؛ محمدجواد ظریف، گزینه وزارت امور خارجه؛ حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان؛ حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر معرفی شده برای وزارت اطلاعات؛ محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی؛ محمدجواد آذری‌جهرمی، گزینه وزارت ارتباطات؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی، فردی که بار دیگر برای تصدی وزارت کشور معرفی شده و مسعود سلطانی‌فر، وزیر فعلی و پیشنهادی ورزش و جوانان برنامه‌های خود را در جلسات مجمع عمومی فراکسیون تشریح کنند؛ جلساتی که به‌گفته بهرام پارسایی، سخنگوی این فراکسیون لااقل در نوبت صبح چالش چندانی نداشت و با توجه به این‌که 5 نفر از 6 وزیری که در نوبت صبح به فراکسیون امید رفتند، کسانی بودند که در دولت یازدهم نیز وزیر بودند و از قضا بنابر ارزیابی عملکرد امیدی‌ها، ازجمله وزرای موفق؛ عمده مباحثی که در جلسات مطرح شد، بررسی کلی برنامه‌های وزرا و طرح برخی پیشنهادها برای بهبود امور بوده است. بماند که با توجه به حضور وزرای پیشنهادی ارتباطات و کشور در میان 4 وزیری که در نوبت بعدازظهر به مجمع عمومی فراکسیون امید رفتند، جلسات نوبت عصر به سادگی نوبت صبح نبود.
10 وزیر پیشنهادی در «مستقلین ولایی»
همزمان فراکسیون مستقلین ولایی نیز از ظهر دیروز جلسات خود را با حضور ۸ نفر از وزرای پیشنهادی دولت برگزار کرد که به‌گفته غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی، حبیب‌الله بی‌طرف، وزیر پیشنهادی نیرو؛ محمود حجتی، ‌عباس آخوندی، محمدجواد آذری جهرمی، علی ربیعی، گزینه تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سیدعلیرضا آوایی، حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی و امیر حاتمی، گزینه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به فراکسیون مستقلین رفتند و ضمن تشریح برنامه‌های خود، به سوالات احتمالی نمایندگان پاسخ دادند. این نماینده مجلس همچنین از حضور مسعود سلطانی‌فر و سیدمحمد بطحایی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در نشست نوبت صبح روز یکشنبه فراکسیون مستقلین خبر داده است.
14 وزیر در یک هفته میهمان
 «نمایندگان ولایی»
در این میان و در شرایطی که اصلاح‌طلبان و نمایندگان مستقل یا همان میانه‌روهای نزدیک به علی لاریجانی که عمدتا حامی دولت نیز هستند، روزی پرکار را پشت سر گذاشتند، اصولگرایان حاضر در فراکسیون نمایندگان ولایی جلسه‌ای برگزار نکردند. با این حال آن‌چنان که سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی این فراکسیون می‌گوید، آنها نیز از صبح امروز جلسات خود برای بررسی وزرای پیشنهادی را آغاز خواهند کرد که بر این اساس در نشست صبح روز یکشنبه میزبان ظریف و بی‌طرف خواهند بود. در نوبت بعدازظهر همان روز با محمد شریعتمداری، گزینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و آوایی، وزیر پیشنهادی دادگستری تشکیل جلسه می‌دهند. صبح دوشنبه میزبان رحمانی‌فضلی و بطحایی خواهند بود و صبح سه‌شنبه نیز با زنگنه و صالحی دیدار می‌کنند. فراکسیون مستقلین ولایی همچنین روز چهارشنبه این هفته میزبان علوی، حجتی و آذری جهرمی خواهند بود و پنجشنبه صبح هم با سلطانی‎فر و ربیعی تشکیل جلسه می‌دهند تا در طول هفته جاری عملا میزبان 14 نفر از 17 وزیری باشند که تاکنون معرفی شده‌اند. برگزاری این جلسات در فراکسیون نمایندگان ولایی درحالی قطعا تا پایان هفته ادامه خواهد داشت که امیدی‌ها نیز پیش از این از احتمال اعلام نظر نهایی فراکسیون متبوعشان در شامگاه چهارشنبه خبر داده بودند و جالب آن‌که محمدرضا عارف در سخنرانی روز جمعه گذشته خود در کنگره سازمان عدالت و آزادی گفت که نظر فراکسیون شامگاه پنجشنبه اعلام می‌شود. این درحالی است که باتوجه به فشردگی کار صحن و کمیسیون‌های تخصصی مجلس، احتمالا مستقلین ولایی نیز زودتر از پایان هفته موفق به اتمام جلسات و اعلام نظر نهایی خود نخواهند شد.
آغاز بررسی صلاحیت وزرا
از سه‌شنبه در 2 شیفت
با این همه، آن‌چنان که بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس خبر داده، آغاز جلسات رأی‌ اعتماد وزرای پیشنهادی سه‌شنبه همین هفته خواهد بود. این نماینده مجلس با اشاره به این‌که احتمالا روند بررسی صلاحیت‌ها در صحن تا یکشنبه هفته آینده یعنی 29 مردادماه به طول خواهد انجامید، تأکید کرده که مجلس از روز سه‌شنبه وارد بحث بررسی صلاحیت‌ وزرا می‌شود و هر روز در 2 نوبت تشکیل جلسه می‌دهد و از ساعت 8 صبح تا 18 بعدازظهر مشغول کار خواهد بود. او به صراحت قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بر لزوم برگزاری جلسات رأی‌ اعتماد به‌صورت متوالی اشاره کرده و بر این اساس می‌گوید که مجلس حتی روز پنجشنبه نیز جلسه علنی خواهد داشت اما این‌که نمایندگان در این روز نیمه‌تعطیل 2 شیفت کار می‌کنند یا یک شیفت، هنوز قطعی نیست و لازم است در این رابطه رأی‌گیری انجام شود.
حضور روحانی در جلسه سه‌شنبه مجلس
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس با اشاره به حضور رئیس‌جمهوری در نخستین نشست علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: رئیس‌جمهوری بنابر قانون، ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود فرصت دارد و بر این اساس، در جلسه روز سه‌شنبه حضور می‌یابد و این احتمال نیز وجود دارد که همچون دوره قبل، بخشی از فرصتش را حفظ کند تا در آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها بتواند از آن بهره ببرد.


تعداد بازدید :  572