شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
تیراندازی شکارچیان مسلح به کلاشینکف در امیدیه خوزستان به خودروی حامل محیط بانان
سه زخم بر تن «محیط بان احمدی» جا ماند
رئیس اداره محیط زیست امیدیه در گفت و گو با «شهروند»: چنین درگیری با شکارچیان در امیدیه سابقه نداشت

مهتاب جودکی| تیرهای کلاشینکف چنان زخمی به محیط‌بان «احمدی» زد که هنوز در بیمارستان گلستان اهواز بستری است. درگیری صبح جمعه اتفاق افتاد؛ خودروی شکارچیان ناگهان رو‌به‌روی خودروی حامل چهار محیط‌بان درآمد و کسی از داخل آن شروع کرد به تیراندازی؛ محیط‌باناني که در یکی از جاده‌های مناطق روستایی گرگری و گدارچیتی در شهرستان امیدیه اهواز می‌راندند. تیراندازی که ناغافل شروع شد، سرشان را دزدیدند؛ اما از میان آن چهار نفر، «منصور احمدی» محیط‌بان 40ساله تیر خورد؛ حالا فک، کتف و پایش زخمی شده و همسر و سه فرزندش در بیمارستان انتظار می‌کشند. شهریار عسکری، مدیر روابط ‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان ظهر دیروز بعد از ملاقات محیط‌بان احمدی در بیمارستان گلستان اهواز، درباره حال این محیط‌بان به «شهروند» گفت: «محیط‌بان زخمی لب و فکش آسیب‌دیده و روز جمعه تحت عمل جراحی قرار گرفته و نمی‌تواند صحبت کند؛ او در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.»به گفته او ظهر جمعه، بعد از انتقال محیط‌بان زخمی به بیمارستان گلستان لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط‌ زیست استان خوزستان به دیدنش رفت و از نزدیک پیگیر وضعیتش شد: «آقای لاهیجان‌زاده با رئیس بیمارستان و پزشکان جلسه‌ای ترتیب داد تا هر گونه امکاناتی نیاز بود، از بیمارستان‌های دیگر تأمین شود. مسأله سلامت این محیط‌بان است و سازمان تمام هزینه‌های درمان او را تقبل کرده است.»
عسگری در جریان ماجرا هست که چطور محیط‌بانان توی خودرو سرشان را خم کردند و پناه گرفتند: «شکارچیان ناگهان آمده بودند و هنوز شناسایی نشده‌اند. آنها دو مرتبه به خودرو تیراندازی کردند. محیط‌بان احمدی که در این درگیری زخمی شد، تا ساعت چهار عصر جمعه در اتاق عمل بود تا جلوی خونریزی زخمی را که نزدیک به ریه بود، بگیرند. خوشبختانه رفع شد. حال عمومی‌اش خوب است اما قرار شده از آن وقت به مدت 72 ساعت در سی‌سی‌یو باشد.»
تعقیب و گریزی در کار نبود
علی رزاقی، رئیس اداره محیط ‌زیست شهرستان امیدیه، یکی از کسانی است که 9 صبح جمعه در آن خودروي گشتزنی بود. آنها با خودروی وانت مزدای اداره محیط‌زیست در مناطق روستاهای گرگری و گدارچیتی از روستاهای دهستان آسیاب از توابع بخش مرکزی شهرستان بنای گشتزنی داشتند که حادثه اتفاق افتاد. او در گفت‌وگو با «شهروند» ماجرای آن روز را شرح می‌دهد: «گشت و کنترل همیشه در روزهای تعطیل بیشتر است. ما هم صبح جمعه برای ماموریت به جایی رفته بودیم که یک شکارگاه است؛ محل زندگی پرنده حمایت‌شده «دراج». همین هم شکارچیان مجاز و غیرمجاز را به این منطقه می‌کشاند، به‌خصوص در روزهای تعطیل.» به جز او و محیط‌بان زخمی، مهدی آذرشب و عباس علیان هم دو محیط‌بان دیگر حاضر در این خودرو بودند که از این درگیری رهایی یافتند. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان امیدیه می‌گوید كه اتفاق آن روز صبح خیلی ناگهانی بود و همه را شوکه کرد: «در حال گشتزنی بودیم که خودروی ناشناسی جلومان درآمد. بدون این‌که معلوم شود اصلا چه اتفاقی افتاده، ناگهان از فاصله 50 متری به سمت ما شروع به تیراندازی کرد. کلاشینکف داشتند. تیر که می‌زدند چندتایی هم به خودرو خورد و ردش ماند. ما سرمان را دزدیدیم اما خودرو را نگه نداشتیم. محیط‌بان احمدی که سمت شاگرد نشسته بود، از چند ناحیه تیر خورد. آنها چندین و چند گلوله شلیک کردند و متواری شدند. دیگر هیچ اثری از آنها ندیدیم؛ اصلا هیچ اثری نبود و نفهمیدیم که بودند.» چنین درگیری‌اي در امیدیه اصلا سابقه نداشت: «ما ایستاده بودیم که این خودرو سر رسید. ایستاده بودیم تا مثل روزهای دیگر دوربین‌کشی کنیم؛ اما ناگهان شلیک کردند. ترسیده بودیم. طبیعی است که بترسیم؛ اصلا تعقیب و گریزی در کار نبود و چنین درگیری‌اي هیچ ‌وقت در امیدیه سابقه نداشت.» تنها اطلاعاتی که درباره شکارچیان داده شده این است: خودرویی که افراد حمله‌کننده مورد استفاده قرار داده بودند یک پژو 405 نقره‌ای بود؛ ولی هدف این اقدام و این‌که افراد حمله‌کننده شکارچی بوده‌اند یا خیر، مشخص نیست.
جایی که تیراندازی در آن اتفاق افتاد، منطقه حفاظت‌شده نیست، جزو مناطق آزاد است؛ هم زمین کشاورزی، هم روستا و هم شکارگاه. وقتی متوجه حال محیط‌بان احمدی شدند، آمبولانس خبر کردند؛ تا بیمارستانی که در اهواز است، 130 کیلومتر راه بود. «اول بردندش بیمارستان نفت امیدیه و بعد هم رفت گلستان اهواز. روز اول به هوش بود. کمی هم حرف زد اما الان دکتر منع کرده که حرف بزند. حالش فعلا مشخص نیست. گفته بودند حالش خوب است اما بعد از عمل، به دلیل مشکلات تنفسی کارش به ‌آی‌سی‌یو کشید. فقط باید دعا کنیم که زودتر خوب بشود.»


تعداد بازدید :  968