شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
نیروهای هلال احمر 126 سیل زده را در استان‌های خراسان رضوی و شمالی نجات دادند
پابه‌پای «سیل»
سیل در استان های خراسان رضوی شمالی و گلستان 12 کشته و 2 مفقود برجای گذاشت 176 نیروی هلال احمر به همراه نیروهای مسلح 5 گروه امداد و نجات از یگان‌های تیپ 230 ارتش، عملیات جست‌وجوی 2 مفقود در علی آباد را ادامه می دهند

شهروند| پنجشنبه 19مردادماه سیل در 5 استان شمالی کشور جاری شد. به گزارش «شهروند» بارش‌های شدید باران در استان‌های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و سمنان موجب جاری‌شدن سیل شد که براثر آن ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند، یک نفر در استان خراسان‌شمالی، 4 نفر در استان گلستان و 7نفر در استان خراسان رضوی. در خراسان شمالی ۴نفر در یک خودرو بودند و آب خودرو آنها را با خود برد که در این حادثه یک نفر از آنها جان خود را از دست داد. مفقود شدن چند نفر نیز باعث نگرانی مردم شده است. قطعی برق و بسته شدن جاده‌ها از خساراتی است که این سیل ایجاد کرده است.
 «امداد» بدون وقفه
پابه‌پای سیل عنوانی است برای سرخپوشان جمعیت هلال احمر که بی‌وقفه به ارایه خدمت پرداختند. رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر این‌که 79 تیم عملیاتی متشکل از 312 امدادگر و نجاتگر نسبت به امدادرسانی به هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی اقدام کردند، عنوان کرد: «با برپایی 11 دستگاه چادر امدادی ٩٦نفر از هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی به صورت اضطراری اسکان داده شده و 33 نفر به مناطق امن منتقل شدند.» مرتضی سلیمی درخصوص آمارهای بیشتر اظهار داشت: «2‌هزار تن از هموطنان در 21 شهر و روستای استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی خدمات امدادی لازم را دریافت کردند.» مرتضی سلیمی با اعلام گزارش عملیات سیل و آبگرفتگی از١٩الی٢١مرداد تا ساعت 6:00 صبح، گفت: استان‌های گلستان، گیلان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و سمنان طی روزهای گذشته با سیل و آبگرفتگی درگیر بوده‌اند. او با اشاره به امدادرسانی در 21شهر و روستای استان‌های درگیر سیل و آبگرفتگی، بیان کرد: تا روز شنبه 2نفر مفقودی در روستای شیرین‌آباد در شهرستان علی آباد وجود دارند که عملیات جست و جو و نجات این 2 نفر درحال انجام است. رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال عنوان کرد: با برپایی 11دستگاه چادر امدادی ٩٦نفر از هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی به‌صورت اضطراری اسکان داده و 33 نفر به مناطق امن منتقل شدند.
سلیمی با اشاره به این‌که امدادگران 69 واحد مسکونی را از سیلاب تخلیه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: 395 تخته پتو، 175 تخته موکت، 175ست شست و شو و یک‌هزار و 539قوطی کنسروجات میان متاثران از سیل و آبگرفتگی توزیع شده و امدادرسانی در خراسان رضوی و سمنان همچنان ادامه دارد.
انتقال سیل‌زدگان به مناطق امن
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی از نجات 9 تن از سیل‌زدگان روستای آق دربند سرخس که در محاصره آب مانده بودند توسط تیم امدادونجات هوایی جمعیت هلال‌احمر خبر داد. دکتر مجتبی احمدی گفت: 9 نفر از سیل‌زدگانی که در روستای آق دربند از توابع شهرستان سرخس در محاصره سیل بودند، توسط تیم امداد و نجات هوایی جمعیت هلال‌احمر و به وسیله بالگرد از محدوده سیل نجات داده شدند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی با تأکید بر این‌که پس از نجات 9 گرفتار در سیل، این افراد به مناطق امن منتقل شدند، بیان کرد: این افراد شامل 3مرد، 2 زن و 4کودک بودند که توسط بالگرد هلال‌احمر از منطقه خطر خارج و نجات یافتند.
توزیع اقلام غذایی
و بهداشتی
دکتر حسین احمدی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان در رابطه با روند کمک‌رسانی این جمعیت در حادثه سیل دو روز اخیر به «شهروند» گفت: «علی آباد، آزادشهر، کلاله، مینودشت و گرگان از شهرستان‌های حادثه دیده در سیل اخیر استان گلستان بود‌ اند.» او با بیان این‌که مجموع تیم‌های عملیاتی درگیر در این استان 42تیم بوده است ادامه می‌دهد: «مجموع نیروهای امدادی: 167نفر و مجموع خودروهای امدادی: 43دستگاه بوده است.» بنا به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان مجموع حادثه‌دیدگان: 845نفر بوده است . احمدی درخصوص اقلام توزیع شده نیز گفت: «موکت 170تخته؛ پتو 380تخته؛ قند85کیلوگرم، کنسرو 1210قوطی، حبوبات 40بسته، ست ظروف 85ست، کلمن 85عدد، روغن 85قوطی، برنج ۴۰ کیلوگرم، چای ۲۰بسته، پودر لباسشویی ۵۰ عدد، والور 40شعله بین آسیب‌دیدگان توزیع شده‌اند. یک نفر از مفقودین که خانم 35 ساله‌ای بود روز جمعه پیداشد و جست‌وجو همچنان برای یافتن ۲نفر مفقودی از خانواده ۳ نفره ادامه دارد.»

شهروند| با گذشت دو روز از وقوع سیل در استان‌های شمال‌شرقی، تاکنون مرگ 12 نفر در سه استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی تأیید شده است؛ اما آمار کشته‌ها و مفقودشدگان همچنان رو به افزایش است. در خصوص مفقودشدگان این حادثه هم آمارهای متفاوتی اعلام شده و احتمال افزایش قربانیان و مفقودشدگان وجود دارد. با وجود این مفقود‌شدن یک پدر و پسر در شرق استان گلستان قطعی است و تلاش‌ها برای یافتن آنها همچنان ادامه دارد. در استان خراسان رضوی هم جست‌وجوها برای یافتن مفقودشدگان این حادثه ادامه دارد. نیروهای امدادی این استان با استفاده از بالگرد تعداد زیادی از مفقودشدگان و افراد گرفتار در سیل را نجات داده‌اند. این سیل خسارت‌های زیادی هم به تأسیسات زیربنایی، واحدهای مسکونی و زمین‌های کشاورزی و باغی وارد کرده است و تیم‌های ارزیاب در حال بررسی و برآورد زیان‌های مالی این حادثه هستند. این در حالی است که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار رسیدگی هر چه بیشتر و تلاش حداکثری برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان‌های خراسان رضوی و گلستان شد.
9 کشته در خراسان رضوی
با آغاز بارش‌ها از بعدازظهر پنجشنبه گذشته در مناطق شمال شرقی و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در استان گلستان و حرکت این سامانه بارشی به سمت شرق، استان‌های خراسان رضوی و شمالی را هم درگیر کرد. شدت بارش‌ها در شهرهای کلات، مشهد، درگز، چناران، قوچان، فریمان، تربت جام، سبزوار، تربت حیدریه، جوین، کاشمر و نیشابور باعث جاری‌شدن سیل در این مناطق از خراسان رضوی شد. همزمان سیل بخش‌هایی از مناطق راز و جرگلان، اسفراین و فاروج از خراسان‌شمالی را درنوردید. حوادثی که علاوه بر حجم بالای خسارت مالی تاکنون باعث مرگ 12 نفر و مفقودشدن تعداد زیادی از هموطنان شده است. بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی سید مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی 5 نفر در شهرستان کلات، دو نفر از شهرستان درگز، یک نفر در نیشابور و یک نفر از بخش رضویه مشهد به دنبال سیل اخیر جان خود را از دست داده‌اند. با وجود این نیروهای هلال‌احمر در شعب مختلف این استان در تلاش برای یافتن و نجات مفقودشدگان سیل اخیرند. به‌ طوری که تاکنون 34 نفر از ناپدیدشدگان سیل در این استان توسط نیروهای امدادی نجات پیدا کردند که از این تعداد 9 نفر از آق دربند سرخس و 25 نفر از دره شمخال توسط نیروهای هلال‌احمر به منطقه امن منتقل شدند. تیم‌های جست‌وجو با استفاده از سگ‌های تجسس در حال جست‌وجو در مناطق سیل‌زده هستند.
نجات 9 نفر با بالگرد هلال‌احمر
به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی 9 نفر از ناپدیدشدگان این سیل که در منطقه آق دربند سرخس در سیل گرفتار شده بودند، توسط امداد هوایی حوالی ظهر دیروز نجات پیدا کردند: «در این عملیات سه مرد، دو زن و چهار کودک توسط بالگرد هلال‌احمر از منطقه خطر خارج شدند.» او درباره اقدامات انجام‌شده برای کمک به سیل‌زدگان و نجات مفقودشدگان این حادثه هم توضیح داد: «بیشتر شعب استان در عملیات امداد‌و‌نجات فعال هستند و تا ظهر شنبه 6 دستگاه آمبولانس، سه دستگاه خودرو نجات، 23 دستگاه خودرو کمک‌دار سبک، سه دستگاه خودرو کمک‌دار سنگین به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند. همچنین یک دستگاه بالگرد امداد‌ونجات هلال‌احمر استان در محور‌های مشهد و کلات و مشهد سرخس در حال پرواز است.» او ادامه داد: «در این عملیات بیش از 223 نفر نیروی عملیاتی هلال‌احمر در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند و تاکنون 450 تخته پتو، 89 تخته چادر، 142 تخته موکت، 6‌هزار کنسرو ماهی و لوبیا، 50 ست بهداشتی، 108 گالن آب، 108 شعله چراغ فانوس، 100 کیلو پلاستیک، 50 کیلو قند و 47 بسته چای برای سیل‌زدگان ارسال شده است و تاکنون بیش از 204 نفر از سیل‌زدگان اسکان اضطراری داده شد‌ه‌اند.»
یک کشته در خراسان ‌شمالی
همزمان سیل شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و اسفراین در خراسان ‌شمالی را هم در نوردید که در این میان به شهرستان راز و جرگلان و اسفراین خسارت زیادی وارد کرد. این سیل به دنبال بارش‌های صبح جمعه در این منطقه آغاز شد و باعث واژگونی یک خودروی پراید شد. در این حادثه یکی از سرنشینان این خودرو کشته و 3 نفر دیگر هم مجروح شدند. این حادثه به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای نیروهای امدادی و تردد در نقاط پرخطر در حوالی روستای یوقان برج بخش غلامان برای سرنشینان این پراید رخ داد. سیل در این استان علاوه بر این حادثه 92 نفر دیگر از ساکنان این مناطق را دچار آسیب کرد که توسط نیروهای هلال‌احمر امداد‌رسانی شدند. سیدمصطفی صالح‌پور، معاون امدادو‌نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان‌ شمالی درباره روند عملیات امدادرسانی به سیل‌زدگان این استان به «شهروند» می‌گوید: «بر اثر بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب که روز جمعه در غلامان و روستاهای اسمی و دولان شهرستان راز و جرگلان رخ داد با اطلاع از وقوع این حادثه، امدادگران بلافاصله به این مناطق اعزام شدند. 23 خانواده و 92 نفر در سیلاب آسیب دیدند که توسط 34 نیروی عملیاتی نجات یافتند. 44 نفر هم در این حادثه اسکان اضطراری شدند. در این عملیات امدادگران با دو دستگاه آمبولانس و 6 خودروی امدادی به آسیب‌دیدگان این حادثه کمک‌رسانی کردند.»
احتمال افزایش قربانیان سیل
در همین حال اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از احتمال افزایش تعداد مفقودی‌ها و جانباختگان سیل اخیر خبر داد و در این‌باره گفت: «تعداد زیادی خودرو در مسیر رودخانه قرار داشت که آب‌ها اینها را با خود برده و گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از این است که 114 خودرو را آب برده و دچار خسارت شده‌اند که ممکن است افرادی در این خودروها حضور داشته باشند، بنابراین شهروندانی که احتمال می‌دهند اقوام یا آشنایانشان در این حادثه مفقود شده باشند، به عوامل انتظامی مستقر در محل مراجعه و مشخصات آنها را اعلام کنند.» او ادامه داد: «جست‌وجوها برای یافتن مفقودان سیل اخیر ادامه دارد و امدادرسانی برای کمک به حادثه‌دیدگان و واحدهای آسیب‌دیده نیز در حال انجام است. تیم‌های ارزیاب از بنیاد مسکن، فرمانداری‌ها و استانداری‌ در محل‌های آسیب‌دیده حاضر شده و بررسی‌ها را آغاز کرده‌اند که نتایج بررسی آنان به‌زودی اعلام می‌شود. درحال حاضر، می‌توان گفت که خساراتی به تأسیسات زیربنایی، جاده‌ها و واحدهای مسکونی وارد شده است.» در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استانداران خراسان رضوی و گلستان، ضمن اعلام همدردی با خانواده‌های جانباختگان و مصدومان سیل در این استان‌ها خواستار رسیدگی هرچه بیشتر و تلاش حداکثری برای امدادرسانی به سیل‌زدگان استان‌های خراسان رضوی و گلستان شد.
مرگ در باغ رمضان
باغ رمضان روزهای تعطیل محل تفریح ساکنان منطقه است. روز حادثه هم حدود 30 خودرو به زمین‌های کشاورزی جاده کلات به درگز آمده بودند. همه این افراد گرفتار سیل شدند. نیروهای امدادی ما از نزدیک‌ترین پایگاه به محل حادثه اعزام شدند و خوشبختانه توانستیم تعداد زیادی از این افراد را نجات دهیم. اینها را اربابی، مدیر شعبه هلال‌احمر در شهرستان کلات به «شهروند» می‌گوید. او همراه چند نفر دیگر از نیروهای هلال‌احمر از نخستین امدادگرانی بودند که خودشان را به محل وقوع سیل رساندند و موفق به نجات تعداد زیادی از مردم گرفتار در سیل شدند: «همه افراد حاضر در این منطقه توسط نیروهای امدادی به محل امن منتقل شدند. با وجود این، در این حادثه 5 نفر کشته شدند که سه نفر از آنها از اهالی روستای ژرف بودند و جنازه آنها شناسایی شد. دو کشته دیگر هم به احتمال زیاد از گردشگرانی بودند که برای تفریح به این منطقه آمده بودند. متاسفانه آب جنازه یکی از آنها را 35 کیلومتر به طرف مرز ترکمنستان برد و پیکر این فرد در خاک این کشور است. رایزنی‌ با ماموران مرزی این کشور برای انتقال جسد آغاز شده است. به همین دلیل هویت این پیکر هنوز شناسایی نشده است.»
گفت‌وگو با شاهدان سیل
یکی از شاهدان این سیلاب در منطقه باغ رمضان کلات، درباره لحظه طغیان رودخانه به شهروند
می گوید: ما در مشهد زندگی می کنیم، همگی برای تفریح به باغ رمضان آمده بودیم. قبلا وصف این منطقه را شنیده بودیم و روز جمعه برای اولین بار بود که به این منطقه می آمدیم. یک ویلا نزدیک رودخانه اجاره کردیم و لحظه وقوع سیل، کنار رودخانه بودیم. تقریبا 300 نفر دیگر هم آنجا برای تفریح آمده بودند. ناگهان آب رودخانه بالا آمد. همگی فرار کردیم. ما خودمان با چشم خودمان دیدیم که آب خودروها را با خود می برد. صحنه خیلی وحشتناکی بود و حتی آب تا ویلای اجاره ایمان هم رسیده بود. در آن لحظه فقط فرار می کردیم تا جانمان را نجات دهیم. از خانواده ما کسی آسیب ندید ولی مطمئنم که افراد  بسیاری زیادی در آن منطقه آسیب دیدند.» یکی دیگر از شاهدان نیز در این باره گفت: «ما در خودرویمان بودیم. وقتی دیدیم که سیلاب جاری شده با سرعت پا به فرار گذاشتیم. فقط از صحنه دور شدیم. اما در راه کاملا دیدیم که خودروها یکی پس از دیگری توسط سیلاب بلعیده می شدند. صحنه های
 وحشتناکی بود.»


تعداد بازدید :  908