شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی خبر داد: ثبت ملی ۲۲ اثر طبیعی از دریاچه ارواح تا سرزمین سیاه‎
شهروند|  بیست و دو اثر از سه استان خراسان‌جنوبی، قزوین و مازندران در فهرست آثار ملی طبیعی به‌ ثبت رسید.
علی قمی‌ اویلی، رئیس گروه میراث طبیعی دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی، دیروز 21 مرداد 96، با اعلام این خبر گفت: «از این تعداد، 10 اثر از خراسان‌جنوبی، 5 اثر از قزوین و 7 اثر از مازندران است که شامل پدیده‌های زمین‌شناختی مربوط به دوره‌های کرتاسه و کواترنری همچون غارها، دریاچه‌ها و درختان کهنسال با قدمت 200 تا 600‌سال می‌شود.»  او دریاچه ارواح در روستای ملاکلاه نوشهر، غار دانیال، سرزمین سیاه طبس، مجموعه درختان سرخدار ارم و درختان کهنسال نارون را از شاخص‌ترین آثار ثبت‌شده در فهرست اخیر میراث طبیعی برشمرد.
به‌ گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری، قمی‌ اویلی گفت: «سرزمین سیاه نام منطقه‌ای در 120کیلومتری جنوب طبس و در شمالی‌ترین بخش پناهگاه حیات ‌وحش نایبند با 400 کیلومتر مربع وسعت است. این پدیده زمین‌شناختی حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی در دوره کواترنر (جوان‌ترین دوره زمین‌شناختی) است که از حدود دومیلیون ‌سال قبل شروع شده است.»
او قدمت دریاچه ارواح ‌واقع در روستای ملاکلاه نوشهر را مربوط به دوره کرتاسه میانی تا کواترنری دانست: «این دریاچه در وسعت 300×700 متر با پوشش جنگلی در اطراف آن و درختان خشک‌شده در داخل آن منظره جالبی ایجاد کرده ‌است.»
او مجموعه درختان کهنسال سرخدار روستای ارم از توابع شهرستان نکا را با 280 تا 430‌ سال قدمت از دیگر آثار طبیعی ارزشمند استان ذکر کرد و گفت: «این درختان از گونه‌های ممنوع‌القطع هستند و ثبت و مستند‌نگاری آنها با توجه به این‌که به‌خوبی توانسته‌اند با اقلیم منطقه سازگاری پیدا کنند، برای حفظ ذخایر ژنتیکی کشور ارزشمند است.»
همچنین غار دانیال ‌واقع در 5کیلومتری جنوب سلمان‌شهر در استان مازندران از دیگر آثار شاخص است که محل قرارگیری آن تلاقی دو سازند متفاوت زمین‌شناختی و محل برخورد دو گسل است. این غار با دو تالار خفاش و زرین و استالکتیت‌های سوزنی‌شکل دارای دمایی ثابت در طول‌ سال و آب قابل ‌شرب است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خبر داد: ورود 20‌هزار دانشجو معلم به دانشگاه فرهنگیان
ایسنا| امسال 10‌هزار نفر از طریق کنکور سراسری و 10‌هزار نفر از طریق آزمون استخدامی پذیرفته و وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.
محمود مهرمحمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اعلام این خبر گفت: «به عنوان یک دانشگاه ماموریت‌گرا مکلف به پاسخگویی به نیازهای آموزش‌وپرورش از منظر نیروی انسانی هستیم و هیچ‌گاه نباید فلسفه تأسیس دانشگاه را از نظر دور کنیم.»  او ادامه داد: «برای پاسخگویی به نیاز آموزش و پرورش دو نگاه وجود دارد. نخست این‌که مستقیما همه نیازها از سوی دانشگاه فرهنگیان تأمین شود و درواقع همه معلمان آینده در این دانشگاه تربیت شوند. نگاه دوم این است که دانشگاه فرهنگیان می‌تواند با مدیریت و راهبری، تربیت بخشی از نیروها را به دانشگاه‌های دیگر بسپارد. درواقع می‌توان از ظرفیت‌های خوب دانشگاه‌های معتبر کشور استفاده و بخشی از این نیروها را به شکل غیرمستقیم آماده کرد.»  سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که ما برای پاسخگویی به نیاز نیروی انسانی نگاه دوم را تعقیب می‌کنیم، گفت: «اگر این طرح زیر نظر دانشگاه فرهنگیان انجام شود و ما آن را مدیریت کنیم، می‌توانیم پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش باشیم.»  مهرمحمدی با بیان این‌که نخستین گروه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان‌ سال 91 پذیرش شدند، ادامه داد: «22‌هزار نفر ورودی ‌سال 91 در مهرماه ‌سال 95 فارغ‌التحصیل شدند‌ و به مدارس راه پیدا کردند. دومین گروه ورودی‌های ما 17‌هزار و 500 نفر بودند که مهر 92 پذیرش شدند و امسال بعد از پشت سر گذاشتن ترم فشرده تابستانی می‌توانند وارد آموزش و پرورش و در کسوت معلمی مشغول به تدریس شوند.»  او گفت: «نزدیک به 10‌هزار نفر از طریق کنکور سراسری از مهرماه امسال وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد و پیش‌بینی می‌کنیم همین تعداد یعنی 10‌هزار نفر دیگر نیز در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی که قرار است برگزار شود، شرکت کنند و ما بتوانیم از این افراد نیز در دانشگاه میزبانی کنیم. با تمهیداتی که در نظر گرفته شده است، این افراد باید بتوانند از آبان‌ماه امسال تحصیل خود را با عنوان «مهارت‌آموز» شروع کنند. بنابراین در مجموع امسال 20‌هزار مهارت‌آموز و دانشجو معلم جدید وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد تا بتوانیم آنها را برای آموزش و پرورش و شغل معلمی تربیت کنیم.»  
سرپرست دانشگاه فرهنگیان درباره وضع پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش که آبان‌ماه‌ سال گذشته برگزار شد، گفت: «دوره مهارت‌آموزی این پذیرفته‌شدگان شروع شده است و آنها پودمان اول خود را در مرداد و شهریورماه پشت سر می‌گذارند. اینها دو پودمان دیگر هم در طول ‌سال تحصیلی خواهند داشت. »


تعداد بازدید :  470