شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
هر 18 تیم لیگ برتر پرتغال از مربیان بومی استفاده می‌کنند
به دنبال مورینیو و کی‌روش جدید

شهروند| جذب مربیان خارجی در فوتبال روز دنیا امری طبیعی است و هر ساله شاهد آن هستیم که اکثر لیگ‌های فوتبال در جهان با چند مربی خارجی شروع به کار می‌کنند. در برخی لیگ‌های معتبر مانند انگلیس و اسپانیا بیشترین تعداد مربیان خارجی روی نیمکت تیم‌ها را شاهد هستیم. در پرتغال اما اتفاق جالبی رخ داده که طی آن هر 18 تیم لیگ برتری مربی بومی روی نیمکت‌شان دارند و این به معنی احترام پرتغالی‌ها به مربیان کشورشان است.
18 تیم با مربی بومی
لیگ دسته اول کشور پرتغال که بالاترین سطح مسابقات فوتبال در این کشور است، دو هفته است آغاز شده و نکته قابل توجه در این بین حضور مربیان پرتغالی در همه تیم‌های شرکت‌کننده است. این موضوع در جهان فوتبال عجیب است چون فوتبال کنونی فراتر از مرزها است اما باشگاه‌های این کشور به سرمربیان وطنی خود اعتماد دارند. پرسابقه‌ترین و پرافتخارترین آنها جورج ژسوس است که اکنون هدایت اسپورتینگ لیسبون را برعهده دارد. او پیش از این در تیم‌های بنفیکا، براگا، بلننسه، لیریا، موریرنسه و گیمارش حضور داشت. دیگر تیم‌های بزرگ این لیگ نیز به سرمربیان وطنی اعتماد کردند. سرجیو کونسیسائو برای این فصل هدایت پورتو را برعهده گرفت و رویی ویتوریا در بنفیکا ماند. آبل فرریرا (براگا)، پدرو مارتینس (گیمارش)، لوییس کاسترو (چاوس)، میگل کاردوسو (ریواووه)، دومینگو پاسینسیا (بلننسه)، واسکو سئابرا (فرریرا)، ژوزه کوزیرو (ویتوریا ستوبال)، دنیل راموس (ماریتیمو)، مانوئل ماچادو (موریرنزه)، پدرو انمانوئل (استوریل)، میگل لئال (بواوشیتا)، ریکاردو سوارس (آرس) و ویتور اولیویرا (پورتیموننسه) سایر مربیان پرتغالی هستند که نیمکت همه تیم‌های کشور خود را در اختیار گرفته‌اند.
سایر لیگ‌ها
این اتفاق درحالی در پرتغال رخ داده که اکثر تیم‌های بزرگ دنیا در کشورهای مختلف از مربیان خارجی استفاده می‌کنند. در اسپانیا زین‌الدین زیدان (رئال مادرید)، دیگو پابلو سیمئونه (اتلتیکومادرید)، برریتسو (سویا) و سوبلدیا (آلاوس) چهار سرمربی خارجی هستند. ایتالیا هم دو سرمربی خارجی به نام‌های میهایلوویچ (تورینو) و یوریچ (جنوا) دارد. لیگ برتر انگلیس بیش از همه سرمربی خارجی دارد. پپ گواردیولا (منچسترسیتی)، آنتونیو کونته (چلسی)، آرسن ونگر (آرسنال)، ژوزه مورینیو (منچستریونایتد)، مائوریسو پوچتینو (تاتنهام)، یورگن کلوپ (لیورپول)، رونالد کومان (اورتون)، پیگرینو (ساوتهمپتون)، بیلیچ (وستهام)، فرانک دی‌بوئر (کریستال پالاس)، رافائل بنیتس (نیکوسل)، مارکو سیلوا (واتفورد)، ‌هاچسون (برایتون) و واگنر (هادرزفیلد) ۱۴ سرمربی خارجی این رقابت‌ها هستند. در آلمان و فرانسه هم، 6 سرمربی خارجی حضور دارند.
کار ویژه پرتغالی‌ها
کشور پرتغال که در سال‌های گذشته مربیان مشهوری مانند ژوزه مورینیو، کارلوس کی‌روش و... به فوتبال جهان معرفی کرده، با این کار به آینده مربیگری اهمیت خواهد داد. پرتغالی‌ها اعتقاد دارند تعداد بیشتری مربی از این کشور باید به تیم‌های خارجی برود و به همین خاطر فرهنگ‌سازی به موقعی انجام دادند تا به هدف نزدیک شوند.

 


تعداد بازدید :  272