شماره ۱۱۹۶ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۲ مرداد
صفحه را ببند
سرزمین کهن موضوع جلسات ۱۰ ساعته بختیاری‌ها با تلویزیون

شهروند| سرزمین کهن که چند‌سال پیش به دلیل اعتراض بختیاری‌ها بعد از روی آنتن رفتن 2قسمت آغازینش متوقف شد، در تمام این سال‌های اخیر که درحال فیلمبرداری فاز سوم بوده، با این تردید مواجه شده که آیا نمایش دوباره آن را نیز اعتراضاتی از همان جنس اعتراضات قبلی باعث خواهد شد یا نه؛ و شاید به همین دلیل باشد که در نخستین روزهایی که خبر آماده شدن آن شنیده می‌شود، معاون سیمای تلویزیون خبر از برگزاری جلساتی با نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری برای رفع مشکل سریال سرزمین کهن و نمایش قسمت‌هایی از آن برای این نمایندگان می‌دهد.
مرتضی میرباقری که درباره سریال سرزمین کهن و تصمیمات جدیدی که برای پخش این مجموعه به کارگردانی کمال تبریزی گرفته شده است، سخن می‌گفت، توضیح داد که نقطه نظراتی نسبت به این سریال وجود داشت و در زمان پخش آن نقدهایی وارد شد که برای رفع آنها دوستان ما در چهارمحال‌وبختیاری نمایندگانی تعیین کردند و با آنها جلساتی را برگزار کردیم. می‌توان گفت طی ۲ تا ۳ هفته گذشته چندین جلسه 01 ساعته با نمایندگانی از چهارمحال‌وبختیاری برگزار کردیم و تمام نکات مورد نظر را دریافت و موارد را اعمال کردیم و اکنون امیدواریم در این فرآیند بعد از این‌که همه مسائل مرتفع شد این سریال فاخر را پخش کنیم. میرباقری درباره زمان پخش سریال سرزمین کهن نیز عنوان کرد: حتی بخش‌هایی از سریال هم برای این افراد نمایش داده شد و امیدوارم توافق نهایی به انجام برسد تا تکلیف پخش این سریال نیز مشخص شود. این مدیر فرهنگی‌سال گذشته زمان پخش سرزمین کهن را بعد از اتمام معمای شاه اعلام کرده بود؛ و اکنون باید دید این سریال در چه جدول زمانی قرار می‌گیرد... سریال سرزمین کهن که به کارگردانی کمال تبریزی و سیدجمال سیدحاتمی چندی پیش به پایان راه رسید، توسط علیرضا طالب‌زاده به نگارش درآمده و تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از ‌سال 0231 تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بستر زندگی یک پسربچه به نام رهی بررسی می‌کند. بازیگران متعددی در سرزمین کهن به ایفای نقش پرداخته‌اند که علاوه بر بازیگران اصلی فازهای اول و دوم آن می‌شود به نیکی کریمی، محمدرضا فروتن، حسن پورشیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی‌خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میتراحجار، پرویز پورحسینی، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع، آشا محرابی، محسن تنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدرنیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم رودی و... اشاره کرد.
فاز اول این سریال در دهه 03 می‌گذرد، فاز دوم در دهه 04 و فاز سوم نیز در دهه 05 روایت می‌شود و این تغییر زمان که از فاز یک تا فاز سه حدود 0‌2سال بود باعث شد بعضی از شخصیت‌های سریال در فاز سوم تغییر کنند. ازجمله این بازیگران می‌توان به شهاب حسینی، آرش مجیدی، پریوش نظریه، سعید راد و... اشاره کرد. گفتنی است که چند‌سال پیش
سرزمین کهن پس از پخش چند قسمت با اعتراض بختیاری‌ها از آنتن خداحافظی کرد. آنها برخی از دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی‌های این اثر را توهین به قوم بختیاری می‌دانستند.

 


تعداد بازدید :  221