شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
اعضای منتخب شورای پنجم شهر تهران در دیدار با محمد باقر قالیباف، شهردار تهران
شهردار باید به شورا گزارش دهد

شهروند|  اعضاي منتخب شوراي شهر تهران عصر ديروز به دعوت محمدباقر قاليباف به دفتر شهردار تهران رفتند تا به گفته خودشان او زمينه ارایه گزارش‌هاي شهرداري به اعضاي منتخب از بخش‌هاي مختلف شهرداري تهران را فراهم كند.
 شهردار تهران كه در طول مديريت 12 ساله خود بر شهر تهران كمتر با خبرنگاران دور يك ميز همنشين شده است اين بار هم علاقه‌اي به حضور خبرنگاران حوزه شهري در اين جلسه چند‌جانبه نداشت با وجود اين خبرنگار صدا و سيما و خبرنگار سايت شهرداري تهران در اين جلسه حضور داشتند. حرف‌هاي زيادي در جمع اعضاي منتخب شوراي پنجم به همراه اعضاي شوراي فعلي با شهردار تهران رد و بدل شده است. اعضاي شوراي آينده تهران كه از هفته‌هاي گذشته به دنبال تهيه گزارش از وضعيت فعلي شهرداري تهران بوده‌اند در اين نشست از شهردار تهران درخواست كردند تا بخش‌هاي مختلف شهرداري در زمينه جمع‌آوري گزارش همكاري لازم را با آنها داشته باشند. احمد مسجد جامعي در اين جلسه گفت:  «ما می‌توانیم گزارش کاملی از شهرداری داشته باشیم چرا که در طول این مدت خیلی کارها صورت گرفته است؛ البته ما ناظر بر مدیریت شهری هستیم و ناظر قطعا مسائلی را بیشتر برجسته می‌کند که به نظرش می‌رسد نقاط ضعف باشند اما این بدین معنی نیست که کار جدی و اساسی نشده است.» عضو فعلي و منتخب شوراي پنجم شهر تهران در ادامه به تكذيب‌هايي كه در اخبار شهرداري وجود داشته است اشاره كرد: «گاهی در شهرداری تهران یک سری مسائل مطرح می‌شود که تأیید و تکذیب آن را نمی‌دانیم؛ از این رو درخواست داریم بخشی وجود داشته باشد تا این مسائل را به شهردار تهران منتقل کند و ما نیز از روال و قاعده مسائل مطلع شویم.»
مرتضي الويري که رئيس هيأت سني شوراي پنجم را برعهده دارد هم در این جلسه گفت كه شهردار تهران بايد گزارش كاملي از وضعيت شهر تهران به اعضاي منتخب شوراي شهر تهران بدهند:   «پیشنهاد می‌کنم شورای پنجم و شهردار تهران نماینده‌ای در این موضوع تعیین کنند تا به جای این‌که به شایعات توجه کنیم، به نماینده شهرداری مراجعه کنیم و از صحت و سقم اطلاعات مطلع شویم. البته ما این کار را به صورت غیررسمی شروع کرده‌ایم و تعدادی از مدیران نیز برای ارایه گزارش حضور پیدا کرده‌اند. در ادامه نیز ارایه این گزارش‌ها در دوره انتقالی می‌تواند کمک زیادی به ما داشته باشد.» او همچنين از شهردار تهران خواست كه در یک گزارش، تصویر کلی از وضع شهرداری تهران و اقدامات انجام شده را به شورای چهارم و پنجم و به مردم ارایه دهد: «این گزارش می‌تواند مبدأ و منشأ چند گزارش دیگر نیز باشد که از سوی معاونان شهرداری تهران ارایه می‌شود.»
حسن رسولي، ديگر عضو منتخب شوراي پنجم شهر تهران هم گفت كه بايد مركزي مثل مركز پژوهش‌هاي شورا ايجاد شود تا تجارب شهرداراني مثل الويري، كرباسچي يا قاليباف را جمع آوري و بررسي كند آن هم در شرايطي كه محمد باقر قاليباف 32‌درصد از دوران مديريت شهري را بعد از انقلاب برعهده داشته است و آقاي كرباسچي 11 درصد. زهرا ن‍ژادبهرام، يكي ديگر از اعضايي بود كه در اين باره حرف زد: «نبايد فراموش كنيم كه مديريت شهري با توجه به مجموعه مسائل در شهر درحال حاضر يك نقشه راهي ايجاد كرده است كه مردم هزينه آن را داده‌اند. هر قدر كه شهرداري فعلي تهران در انتقال تجربه و تعيين مسير آينده مديريت شهري تهران كمك كند هزينه را براي مردم كاهش داده است و اين يعني كاهش هزينه شهروندي و ارایه خدمات به مردم. شهر تهران براي رسيدن به اين هدف بايد در مسير تعالي و رشد باشد و ما بايد نسبت به شهرمان مسئول باشيم.»
البته محمدباقر قاليباف، شهردار تهران هم به ضرورت ايجاد حاكميت محلي در شهر تهران با توجه به بلندترين دوره مديريتش در تاريخ شهرداري تهران اشاره كرد. او گفت كه آمادگي دارد تا گزارش‌هاي لازم را از هر مقطعي كه اعضاي شوراي آينده شهر تهران درخواست كردند در اختيار آنان قرار دهد تا شبهات آنان برطرف شود. محمدباقر قاليباف همچنين اعلام آمادگي كرد كه اگر اعضا حتي به دو گزينه براي شهرداري تهران برسند هم در ارایه اطلاعات با آنان همكاري كند. به اعتقاد نژادبهرام، عضو منتخب شورای پنجم شهر تهران، رويكرد شهردار تهران نسبت به گزارش‌دهي به اعضاي منتخب شوراي آينده تهران مثبت است. او به «شهروند» گفت كه شهردار تهران با حسن نيت وارد شده و اين براي ما بسيار ارزشمند است. اين حرف‌ها در شرايطي است كه اعضاي شوراي چهارم بارها از نبود شفافيت در اطلاع‌رساني شهرداري تهران به اعضا انتقاد کرده بودند؛ به‌عنوان مثال برخي اعضاي منتقد شهردار فعلي تهران در حوزه بدهي‌هاي شهرداري تهران اشخاص حقيقي و حقوقي هنوز هم معتقدند كه بايد شهردار به آنها گزارش دهد.


تعداد بازدید :  319