شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزارت خارجه آمریکا:   برنامه موشکی ایران را زیر نظر داریم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برنامه موشکی بالستیک ایران را از نزدیک و به دقت زیر نظر دارد. به گزارش ایسنا، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز دوشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره کنفرانس خبری یکی از سرکردگان گروهک منافقین در واشنگتن درباره سایت‌های موشکی جدید ایران گفت: من از برگزاری این نشست اطلاع دارم و برخی همکاران من در وزارت امور خارجه این موضوع را زیر نظر دارند.  بنابراین، ما همچنان به دنبال کردن برنامه موشکی بالستیک ایران ادامه می‌دهیم. ما این برنامه را از نزدیک و با دقت زیاد زیر نظر داریم.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی ادامه داد: در زمینه موضوعات اطلاعاتی و جزییات اقدامات ما در جهت تلاش برای زیر نظر گرفتن برنامه موشکی بالستیک (ایران)، من نمی‌توانم وارد جزییات آن شوم.  نوئرت در ادامه از پاسخ به سوالات بیشتر در این زمینه طفره رفت و به علت کمبود وقت  کنفرانس خبری را خاتمه داد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اختلاف کشورهای عربی با قطر گفت: ما از این کشورها می‌خواهیم اختلافات را خودشان حل‌وفصل کنند. نوئرت در پاسخ به سوالی درباره فهرست تقاضاهای آمریکا از قطر در قبال پایان تحریم‌های این کشور گفت: من از هیچ درخواستی از آنها غیر از این‌که از همه کشورها بخواهیم باردیگر نگاهی به موضوع اصلی بیندازند، اطلاع ندارم  و مسأله اصلی، همان‌طور که ما در نشست ریاض پیش‌بینی و بر سر آن توافق کردیم، شکست تروریسم است.  هر یک از این کشورها با تروریسم به یک روش، شکل یا فرم مقابله کرده‌اند. این امر همچنان به‌عنوان مسأله اصلی مطرح است.  ما از این کشورها می‌خواهیم تا اختلافات خود را حل‌وفصل و با یکدیگر همکاری کنند و این امر را سرعت بخشند.

در دیدار با نخست‌وزیر عراق لاریجانی تأکید کرد: ورود ایران به فاز جدید در مبارزه با تروریسم
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست‌وزیر عراق بر مواضع مشترک دو کشور تأکید کرد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت:   ایران هیچ‌وقت آلت دست کشورهایی نمی‌شود که هر روز به عناوین مختلف با تروریست‌ها بازی می‌کنند و ما همیشه عراق را  متحد صمیمی خود می‌دانیم و در مبارزه با تروریست در کنار آنان خواهیم بود. لاریجانی اظهار کرد: برداشت ما این است که شما تجربه موفقی در مبارزه با تروریسم دارید و به‌خوبی آگاهید که جنس تروریسم‌های منطقه با دهه قبل متفاوت است، اما عراق نشان داد که از قدرت خوبی برخوردار است و توانست آنها را سرکوب کند. وی تصریح کرد: شما باید روی عناصر قدرت خود تمرکز داشته باشید و آنها را حفظ کنید زیرا به نظر می‌رسد که تروریست‌های تکفیری دو هدف را برای آینده عراق در نظر دارند که یکی تلاش برای مسأله‌سازی در درون عراق است تا از این طریق بحث تجزیه آن را مطرح کنند و این همان چیزی است که اسراییلی‌ها به دنبال آن هستند و این مسأله برای هیچ بخش عراق سودی ندارد. رئیس مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مبارزه علیه تجزیه‌طلبی عراق بسیار مهم است و کلا ما این مسأله را برای کلیه کشورها امری خطرناک می‌دانیم و کشورهایی که از آن حمایت می‌کنند این مشکل روزی دامنگیر خودشان خواهد شد.  لاریجانی در پایان اظهار کرد: موشک‌هایی که به داخل پایگاه‌های داعش در سوریه زده شد، حامل این پیام بود که ایران وارد فاز جدیدی در مبارزه با تروریسم شده است.

سفیر پاکستان در ایران:  در دعوای ایران و عربستان بی‌طرف خواهیم ماند
سفیر پاکستان در ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، تأکید کرد که کشورش در دعوای بین ایران و عربستان طرف هیچ‌کدام نخواهد ایستاد و بی‌طرف خواهد ماند. آصف علی‌خان دورانی در پاسخ به این‌که گفته می‌شود برخی از مقامات پاکستان زمانی که صحبت از روابط پاکستان با عربستان و ایران باشد، رابطه با عربستان را راهبردی‌ می‌دانند. همچنین برخی بر این باورند که وجود رابطه عربستان با پاکستان مانع از گسترش روابط اسلام‌آباد با تهران است؟ این‌گونه پاسخ داد: اجازه دهید به‌طور صریح موضع پاکستان را در این زمینه اعلام کنم.  ما خواستار وحدت امت اسلامی هستیم و بین عرب و عجم تفاوتی قایل نخواهیم شد. این مسأله، مسأله عرب و عجم نیست بلکه مسأله به تمامی کشورهای اسلامی بازمی‌گردد. برای ما وحدت کشورهای اسلامی بسیار اهمیت دارد.  پاکستان بهترین روابط را با کشورهای مسلمان دارد.  ما نگران هستیم چراکه نبود وحدت می‌تواند ناامنی برای همه را به دنبال داشته باشد.  دورانی در پاسخ به این پرسش که بین ایران و عربستان کدام را انتخاب می‌کنید، گفت: همان‌طور که گفتم پاکستان به وحدت و صلح تمامی کشورهای مسلمان اعتقاد دارد. ما این سیاست را ادامه خواهیم داد و اصول آرامش و صلح را دنبال خواهیم کرد.  با توجه به این‌که درحال حاضر برخی از کشورهای اسلامی با ناامنی و آشوب روبه‌رو هستد، لازم است تا تلاش همگی ما بر گرد هم آوردن تمامی کشورهای اسلامی در یک جایگاه متمرکز باشد تا بتوان با چالش‌های بی‌شمار مقابله کرد.


تعداد بازدید :  269