شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

سناتورهای آمریکایی به‌دنبال مشروط کردن اقدامات نظامی به مجوز کنگره
سناتورهای آمریکایی می‌خواهند کنگره این حق را داشته باشد که مشخص کند آمریکا وارد جنگ شود یا خیر. آنها معتقدند حمله اخیر آمریکا به پایگاه نظامی «الشعیرات» سوریه در پوشش مجوزهای استفاده از نیروی نظامی نبوده است. به گزارش رویترز، کمیته روابط خارجی سنا درحال بررسی لایحه‌ای است که اقدام نظامی در سوریه،‌ افغانستان، عراق،‌ سومالی، لیبی و یمن علیه داعش،‌ القاعده و سایر گروه‌های شبه‌نظامی افراطی را پوشش می‌دهد. سناتور باب کورکر،‌ رئیس‌جمهوریخواه این کمیته گفت:   من همواره معتقدم که مهم است کنگره به نقش خود طبق قانون اساسی برای مجاز کردن استفاده از نیرو عمل کند. در شرایطی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور افزایش فعالیت نظامی در سوریه، افغانستان و مناطق دیگر را داده است، اعضای کنگره همچنین از ترامپ خواسته‌اند تا یک استراتژی برای مقابله با داعش و سایر گروه‌های شبه‌نظامی ارایه دهد. در جریان حمله آمریکا به پایگاه نظامی «الشعیرات» در سوریه،‌ ترامپ از اختیارات اجرایی برای حمله استفاده کرد. سناتور جان کورنین، جمهوریخواه عضو کمیته اطلاعاتی سنا می‌گوید که‌ ترامپ پیش از هر اقدامی باید به کنگره مراجعه کند. این امر ضروری است و مناسب است که پیش از آن‌که ما نظامیان خود را درگیر هرگونه اقدامی کنیم، انجام شود. آنها حق دارند که از حمایت کنگره آن هم از جانب دو حزب و نیز حمایت مردم آمریکا برخوردار شوند.

با انتقاد از مسئولان سوری
بشار اسد طرح ملی اصلاحات اداری را کلید زد
رئیس‌جمهوری سوریه طرح ملی اصلاحات اداری را کلید زد. وی همچنین از مسئولان سوری که «دچار وحشت شده‌ و ترسیده‌اند»، انتقاد کرد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه که ریاست نشست کابینه را در مقر دولت در «کفر سوسه» دمشق برعهده داشت، طرح ملی اصلاحات اداری را کلید زد که هدف از این طرح ایجاد سیستمی واحد و همگون برای تمامی وزارتخانه‌هاست. اسد در جریان این نشست گفت: مکانیزم‌های اداری موجود دیگر قابل قبول نیست. وی همچنین انتقاد شدیدی را از برخی از مسئولان سوری مطرح کرد و گفت: از مهمترین اتفاق‌های بد، آن کاروان‌های بزرگ برخی از مسئولان سوری است که راه بند می‌آورند. آن مسئولان نمونه افراد ترسیده و وحشت‌زده هستند. این افراد تصورات ضد و نقیضی دارند، چراکه نشان می‌دهند که می‌ترسند درحالی‌که به شهروندان می‌گویند که ما از شما محافظت خواهیم کرد. رئیس‌جمهوری سوریه به وزارتخانه‌های ذیربط نیز دستور داد تا تدابیر بازدارنده و لازم را برای متوقف ساختن این اقدامات به کار بگیرند. اسد گفت: ما افتخار نمی‌کنیم چنین مسئولانی در نهادهای دولت حضور داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد که اسامی افراد فاسد نیز در سطح دولتی و ملی به چشم می‌خورد و باید بررسی دقیقی درخصوص نتایج مبارزه با فساد وجود داشته باشد. رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد: هر کس که گمان می‌کند به این خاطر که در کنار ارتش سوریه در نبرد کنونی ایستاده، حق دارد که به شهروندان و دولت و نظام بدی کند، سخت در اشتباه است و ما این را قبول نداریم. از نظر ما تفاوتی بین آنها و تروریست‌ها وجود ندارد و ما با قاطعیت و بدون تردید با آنها برخورد خواهیم کرد. اسد همچنین از برخی از فرزندان مسئولان انتقاد کرد و آنها را «بی‌ارزش» خواند که باید تحقیر شوند. وی گفت که آن مقامات در قبال رفتارهای فرزندانشان مسئولند و پاسخگو خواهند بود.

سازمان ملل:   اسراییل درخواست درباره توقف شهرک‌سازی‌ها را نادیده گرفته است
فرستاده ارشد سازمان ملل به خاورمیانه اعلام کرد که اسراییل درخواست شورای امنیت مبنی بر توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی را نادیده می‌گیرد، درحالی‌که دو طرف اسراییلی و فلسطینی درخواست توقف هر گونه تحریک را مورد توجه قرار نمی‌دهند. نیکولای ملادینف، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه در گزارش سه‌ماهه خود به شورای امنیت درخصوص اجرای قطعنامه صادره در ۲۳ دسامبر که ۱۴ کشور به آن رأی مثبت دادند، اما آمریکا به آن رأی ممتنع داد، گفت: سیاست ادامه شهرک‌سازی غیرقانونی در اراضی اشغالی برخلاف قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت است. وی افزود: شمار زیادی از فعالیت‌های شهرک‌سازی فرصت‌های ایجاد کشور مستقل فلسطین در چارچوب راه‌حل دو کشوری را از بین می‌برد. اسراییل از ده‌ها ‌سال پیش سیاست شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی را ادامه داده است و بزرگترین دولت فعال در عرصه شهرک‌سازی غیرقانونی است.
ملادینف خاطرنشان کرد: خیلی متاسفم که به این خواسته‌ها پاسخی داده نشده و نادیده گرفته شدند. فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه مجددا به شورای امنیت نسبت به وضع نوار غزه که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بر آن حکومت می‌کند، هشدار داد و وضع این منطقه را مانند «بشکه باروتی» توصیف کرد که هر لحظه امکان انفجار دارد. وی ادامه داد: دو‌میلیون فلسطینی در نوار غزه نمی‌توانند در سایه اختلافات داخلی تاب بیاورند.


تعداد بازدید :  277