شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
دبیر کل سازمان ملل هشدار داد:
آمریکا در مسائل بین‌المللی مشارکت نکند، جایگزین می‌شود

دبیرکل سازمان ملل به دولت واشنگتن هشدار داد که اگر آمریکا از مشارکت در مسائلی که جامعه بین‌الملل با آن مواجه است، دست بکشد، جایگزین خواهد شد و این مسأله نه برای آمریکا و نه برای جهان خوب نیست.
به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نخستین کنفرانس خبری خود از زمان روی کارآمدن در رأس سازمان ملل گفت: پیشنهادهای کنونی درخصوص کاهش بودجه آمریکا در سازمان ملل فاجعه‌بار خواهد بود و مشکل غیرقابل حلی را برای مدیریت سازمان ملل به وجود می‌آورد. گوترش با اشاره به انتقاداتش نسبت به خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوای پاریس گفت که از ایستادن مقابل دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌ترسد.
وی گفت: بسیج بخش تجاری و بازرگانی و جامعه مدنی آمریکا در‌ حمایت از توافق آب و هوا نشانه‌ای از امید است که بسیار «دلگرم‌کننده» محسوب می‌شود. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به بحران‌های جهانی، نسبت به احتمال رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه حول محور سوریه ابراز نگرانی کرد و خواستار کاهش تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو حول محور ساقط شدن یک جت سوری توسط آمریکا شد.
وی افزود: این مسأله بسیار مهم است، چراکه این نوع رویدادها می‌تواند در یک وضع جنگی که در آن عوامل بسیاری وجود دارد و وضع موجود در آن به اندازه کافی پیچیده است، بسیار خطرناک باشد. درواقع من نگرانم و امیدواریم که این مسأله منجر به تشدید درگیری‌ها که درحال حاضر به اندازه کافی اسف‌بار است، نشود. وی گفت: من در تلاش‌ها برای حمایت از یک «میانجیگری موثر» در تعداد زیادی از درگیری‌های جهانی ازجمله سودان جنوبی، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، سوریه، لیبی و اخیرا در افغانستان و قبرس مشارکت کرده‌ام‌. این بدان معنا نیست که حل این مشکلات بسیار آسان است. در جهانی که روابط قدرت‌ها نامشخص است و جایی که معافیت از مجازات و گرایش‌های غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد، آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که به‌طورکلی ظرفیت جلوگیری و حل درگیری‌ها از طریق جامعه بین‌الملل به‌ویژه سازمان ملل بسیار محدود شده است. من قصد دارم تا به‌طور فعالانه در این نوع ارتباطات مشارکت کنم.
گوترش افزود: به نظر من موفقیت‌آمیزترین میانجیگری برای حل مناقشات میان قطر، عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس باید به صورت منطقه‌ای صورت گیرد؛ درست همانند تلاش‌هایی که درحال حاضر کویت اتخاذ کرده است. اما اگر آمریکا نیز در این میانجیگری مشارکت کند و اگر قادر باشند تا به شیوه موثری وارد عمل شوند، ما استقبال می‌کنیم. وی ادامه داد: سازمان ملل هیچ ابتکار عملی را در میانجیگری بر سر مسأله اتمی کره‌شمالی اتخاذ نکرده و درحال حاضر تمامی تلاش‌ها را به شورای امنیت محول کرده است.


تعداد بازدید :  253