شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
دعوت گروه ها و شخصیت ها از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس
مجالی برای بیداری وجدان بشریت

شهروند| در آستانه روز جهانی قدس و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان گروه ها و شخصیت های سیاسی با صدور بیانیه هایی مردم ایران و مسلمانان سراسرجهان را به حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس و ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی فراخواندند. همچنین گفته شده که سخنران اصلی مراسم راهپیمایی امسال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
در همین رابطه رئیس جمهوری روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با بیان اینکه برای مهار صهیونیسم و تروریسم در منطقه، وحدت دنیای اسلام باید تقویت شود، افزود: یکی از فرصت هایی که انقلاب اسلامی در ماه مبارک رمضان برای ما بوجود آورد، استفاده از آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس و احیای مسأله فلسطین بود.
حسن روحانی با یادآوری این که موضوع فلسطین و قدس شریف از جهات مختلف برای ما، مسلمانان و جهانیان حائز اهمیت است، گفت: هم ملت ایران و هم مسلمانان و سایر ملت های جهان به روز جهانی قدس به عنوان روزی که جهان موضوع فلسطین را فراموش نکند، احترام می گذارند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در تعبیری درباره این سرزمین آمده که یک وجب زمین آن را پیدا نمی کنید مگر آن که یک پیامبر در آن خدا را عبادت کرده باشد؛ مدفن انبیای بزرگ الهی در این سرزمین است و قدس شریف قبله گاه اول مسلمانان است؛ بنابر این موضوعی نیست که جهان اسلام، مسلمانان و مردم منطقه بخواهند آن را فراموش کنند.
روحانی با بیان این که در مسأله فلسطین موضوع آوارگی یک ملت با سابقه و صاحب تمدن بزرگ به نام ملت فلسطین مطرح است، ادامه داد: امروز ملتی برای 70 سال است که آواره شده اند و بسیاری از آنها در شرایط بسیار بدی زندگی می‌کنند و سال‌هاست که غزه در محاصره به سر می برد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مسأله فلسطین را نمی توان به هیچ عنوان فراموش کرد؛ گرچه صهیونیست ها در سال های اخیر با ترویج تروریسم در منطقه و مشکلاتی که برای مردم منطقه بوجود آوردند، به دنبال این بودند که موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود.
روز قدس روز دفاع از مظلوم است
یادگار امام (س) نیز روز گذشته با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش، نوشت: روز قدس روز دفاع از مظلوم است و عدالت خواهان هرگز بر زخم فلسطین چشم نمی پوشند. حجت‌الاسلام سیدحسن در این یادداشت کوتاه نوشته است: ظلم سر منشأ تمامى بدى ها و زشتى هاست. عدالت خواهان ، ظلم را در هيچ كجا بر نمى تابند و به همين جهت هرگز بر زخم فلسطين و درد كهنه فلسطينيان چشم نمى پوشند.»
مجلس خبرگان رهبری نیز در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی قدس با دعوت از آحاد مردم ایران، جهت شرکت در این راهپیمایی تصریح کرد: شرکت در راهپیمایی روز قدس که میراث ماندگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است، وظیفه شرعی و دینی است.
در این بیانیه همچنین ذکر شده است: در شرایط حساس کنونی که دشمنان اسلام به خشم آمده و چون مار زخم خورده به خود می‌پیچند انتظار می‌رود ملت شجاع ایران و احزاب و جریانات سیاسی با حفظ وحدت و یکپارچگی و درایت و هوشیاری، توطئه های دشمن را نقش بر آب سازند.
همچنین ستادکل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای قدس شریف را پاره تن اسلام و مصداق وحدت و استکبارستیزی جهان اسلام و غفلت از آن را تحقق روای شوم اسرائیل غاصب در یهودی سازی بیت‌المقدس دانست.
مجمع روحانیون مبارز در بیانیه ای نوشت: قدس، فصل مبارزات خونین تاریخ «مقاومت اسلامی» است که برگ برگ آن، یادمان فریادی بی کرانه، مظلومیتی بی مرز و حماسه ای ماندگار از ایثار، شجاعت و شهادت است. نور توحید و خداپرستی از افق سرزمین قدس، مهد ظهور و پرورش پیام آوران بزرگ خدا، روشنگر بشریت و پیروان راستین ادیان ابراهیمی در طول تاریخ بوده است؛ قدس نقطه فرود محمد از عروج به ملکوت، قبله پیشین و قلب تپنده مسلمانان و محراب نیایش های خونین حق جویان فلسطینی بوده است. 
جامعه روحانیت مبارز نیز در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی قدس نوشت: ماه ضیافت الهی، که سرشار از مائده های ربّانی رحمت بود، به پایان می رسد؛ ماهی که جهان فردیِ اخلاقیِ مؤمنان را به دنیای سیاسی و اجتماعی امت اسلام پیوند می دهد و، در سفر روحانی خود، از «ماه مقدس» به «روز قدس» می‌انجامد. اگرچه سال های بسیار از واقعه نفرت انگیز و شوم غصب قبله اوّل مسلمانان می گذرد، اما ذهن و زبان امت بیداردلِ اسلام هرگز  با جرثومه فسادی به نام اسرائیل کنار نخواهد آمد. از استکبار جهانی، که طرّاح این ظلم تاریخی به انسان و اسلام بود ، بگذریم، آنچه جامعه اسلامی را در ماجرای فلسطین رنج می دهد، خیانت و خباثت مسلمان نمایانی است که بر آتش جانسوز این بی‌عدالتی می‌دمند. امت اسلام در این سال ها هم با استکبار رویارو بوده، هم از دروغ آشکار حقوق بشر جهانی رنج برده و هم از بی خبری نااهلانی افسوس خورده که فقط نام مسلمانی بر خود دارند.
حزب اعتدال و توسعه به مناسبت روز قدس بیانیه‌ای صادر و از عموم مردم برای شرکت در راهپیمایی این روز دعوت کرد. در این بیانیه ذکر شده است: بی شک امسال مردم مسلمان در حالی روز جهانی قدس را برگزار می‌کنند که یکی از توطئه‌های شوم استکبار و صهیونیست با استفاده از افرادی ناگاه و متحجر که دست پرورده صهیونیسم هستند تلاش به تهدید آرامش بشریت رانموده اند و همه کشورها را در معرض عملیات تروریستی قرار داده‌اند.
در بیانیه خانه احزاب ایران نیز آمده است: خانه احزاب ایران ازملت خداجو و بزرگ ایران عزیز می‌خواهد که با الهام از آموزه‌های جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و لبیک به ندای ولی امرمسلمین ومقام معظم رهبری، با درک شرایط حساس فعلی، با حضور حماسی درراه‌پیمایی روز جهانی قدس با ایستادگی انقلابی خود در روز قدس و دفاع از آرمان فلسطین نشان دهند که بادفاع منطقی از دستاوردهای انقلاب، مبارزه با دشمن کودک کش و تفرقه افکن صهیونیسم غاصب را فراموش نخواهند کرد و همچنان یاریگر مظلوم دراقصی نقاط جهان خواهندبود.»
همچنین خانه کارگر طی اطلاعیه‌ای از کارگران سراسر کشور برای حضور در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد. در این بیانیه آمده است: روز قدس همواره میدان همبستگی با فلسطینیان بوده است، از این رو جامعه کارگری سراسر کشور نیز بر خود فرض می‌داند درکنار کارگران ایران و جهان در مراسم باشکوهی که نمایش همبستگی با مردم فلسطین و حامیان آنان است، حضور یابد و از این فرصت برای اعلام حمایت همه‌جانبه از رزمندگانی که علیه اسرائیل می‌جنگند، بیشترین بهره را ببرد.
در ادامه دعوت گروه‎های مختلف و اصناف از مردم ایران برای شرکت گسترده و پرشور در راهپیمایی روز قدس جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) از همه اعضای خود و هنرمندان کشور دعوت کرد تا دوشادوش سایر هموطنان غیور، با شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس فریاد مظلومیت مسلمانان فلسطین رابه گوش جهانیان برسانند.
وزارت امور خارجه نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی قدس ضمن دعوت از تمامی ملت های مسلمان و آزادی خواهان جهان در پاسداشت این روز یاد آور شد: رژیم اشغالگر قدس،اصلی ترین عامل بحران و تنش در منطقه غرب آسیا است.
در این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی که سال‌هاست تلاش بی وقفه ای را برای خارج کردن مساله فلسطین از اولویت جهان اسلام در پیش گرفته، امروزه با سوار شدن بر موج اختلافات میان برخی کشورهای جهان اسلام و درگیری بخشی دیگر از کشورها در مقابله با تروریسم تکفیری، فرصت مغتنمی برای تسریع اقدامات خود در داخل سرزمین های اشغالی و خارج آن بدست آورده است. ضربه به مقاومت با بهانه واهی تروریستی خواندن جنبش های مقاومت در فلسطین و لبنان، تحمیل فشار ضد انسانی مضاعف بر مردم غزه و کرانه باختری، تعرض به مبارزان و ساکنان فلسطینی، شکنجه زندانیان بی گناه، گسترش دامنه شهرک سازی ها، ادامه تلاش ها برای یهودی‌سازی کامل قدس شریف و تغییر هویت تاریخی و تمدنی آن، هتک حرمت و اقدامات مستقیم در جهت نابودی مسجد الاقصی و کوچاندن اجباری ساکنان غیر یهودی قدس، تنها جزئی از اقداماتی است که این رژیم آن را در این شرایط و با شعارهای واهی صلح دوستی و مبارزه با تروریسم و حتی بهبود روابط با کشورهای اسلامی، به منظور فریب افکار عمومی جهانیان به پیش می برد.
وزیر اطلاعات نیز در پیامی از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز قدس دعوت کرد و نوشت: روز قدس از روزهای بسیار مهم و تعیین کننده است، سال های متمادی است که سعی می شود مسأله قدس فراموش شود، روز قدس درست  تیری است به قلب این توطئه. به نوشته سید محمود علوی اینک که برخی از کشورهای مرتجع و عوامل مزدور استکبار، طوق بندگی غاصبین را به گردن انداخته و جنگ نیابتی اشغالگران قدس شریف را علیه کشورهای مسلمان در یمن، عراق، سوریه و سایر بلاد اسلامی در پیش گرفته‌اند، برماست که مبارزات مردم مظلوم فلسطین و حماسه های جاودان شهیدان مدافع حرم را ارج نهاده و بار دیگر، با شرکت در راهپیمایی دشمن‌شکن روز جهانی قدس (مصادف با آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان) همگام با تمامی ملت‌های بیدار، شعار سرنگونی اسراییل جنایت پیشه را سردهیم.


تعداد بازدید :  285