شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی در گفت‌وگو با«شهروند»:
اقیانوس بیکرانی از فعالیت‌های عام‌المنفعه در هلال‌احمر

|  سیده پریا میرطالبی  |    خبرنگار داوطلب|

علیرضا محمودی 39 ساله، دارای تحصیلات فوق لیسانس مدیریت اجرایی است که از‌ سال 82 به استخدام جمعیت درآمده و از ‌سال 85 با سمت سرپرست جمعیت هلال‌احمر شهرستان آشتیان، مشغول به کار شده و تاکنون با پست‌هایی همچون مدیریت داروخانه جمعیت به مدت 5 سال، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان اراک و بازرس جمعیت  خدمت‌رسانی کرده و هم اکنون با عنوان معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی با حفظ سمت قبلی مشغول به فعالیت است. آنچه در ادامه می‌آید گفت‌وگوی «شهروند» با این مدیر باسابقه هلال‌احمری است.
 برای شروع اگر موافق هستید؛ معرفی کوتاهی از حوزه معاونت داوطلبان در جمعیت هلال‌احمر داشته باشیم.
حوزه معاونت داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اقیانوس بیکرانی از فعالیت‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه است که بیشتر فعالیت‌ها حول محورهای بشردوستانه و تأمین احترام انسان‌ها و حفظ کرامت انسانی رقم می‌خورد و هر کسی تلاش کند که از این فعالیت‌ها سهم بیشتری داشته باشد، قطعا هم اجر دنیوی و به دنبال آن اجر اخروی خواهد داشت.
 چه طرح‌هایی معمولا در این معاونت
 اجرایی می‌شود؟
از مهمترین طرح‌های اجرایی این معاونت طرح فرشتگان رحمت و همای رحمت است که هر ساله این دو طرح به ترتیب به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان انجام و با تأمین بسته‌های غذایی از کمک داوطلبان و خیرین جمعیت هلال‌احمر تهیه و بین افراد نیازمندی که از پیش توسط مددکاران افتخاری جمعیت هلال‌احمر شناسایی می‌شوند، توزیع می‌شود.
 این طرح با چه هدفی دنبال می‌شود؟
هدف اصلی  طرح این است که تا جای ممکن نیاز معیشتی افراد نیازمند با حفظ کرامت و شخصیت انسانی افراد رفع شود و تاکنون در ماه مبارک رمضان ‌سال ‌جاری در طرح همای رحمت بالغ بر 1120 سبد کالا به ارزش هر سبد یک‌میلیون ریال تهیه شده و در اختیار نیازمندان قرار گرفته که انتظار می‌رود  تا پایان ماه مبارک حداقل این سبدها بالغ بر 1500 سبد شود.
 برنامه‌های دیگری هم در ماه رمضان در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی اجرایی شده است؟
از دیگر برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان داریم برپایی سفره‌های مهربانی ویژه افراد کم‌برخوردار در سطح استان است که تا به حال 9 سفره مهربانی برپا شده که 6 سفره آن در سطح شهر و 3  سفره در روستاها برپا شده است. تعداد بهره‌وران از این سفره‌های مهربانی 1820  نفر  است که  ارزش آن  13‌میلیون و 576‌هزار تومان بوده و تمام این مبالغ  از سوی داوطلبان و کمک‌های مردمی بوده است. یکی دیگر از طرح‌های اجرایی در ماه مبارک رمضان طرح اهدای خون با عنوان حمایت ماندگار است که در این ماه به‌ویژه در شب‌های قدر که افراد تمایل بیشتری برای انجام کارهای خیر و بشردوستانه دارند با قوت بیشتری انجام می‌شود. یکی دیگر از طرح‌های این واحد طرح نیابت است که بیشتر در ایام خاص به‌خصوص نوروز انجام می‌شود و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با حضور در مراکز سالمندان و منزل سالمندانی که فرزندی ندارند و همچنین خانواده  شهدا  سعی در تقسیم شادی با این افراد داشته و تلاش می‌کنند حتی با برداشتن باری کوچک کمک‌حال این عزیزان باشند. طرح مهم دیگر این واحد طرح ارمغان مهر برای دانش‌آموزان و طرح حامی برای دانشجویان  است که به مناسبت شروع ماه مهر و همزمان با بازگشایی مدارس و  دانشگاه‌ها  اجرا و با تهیه بسته‌های لوازم تحریر و پوشاک برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت به‌خصوص دانش‌آموزانی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و پرداخت شهریه دانشجویان، سعی در کمک به ادامه تحصیل آنها دارند. طرح‌های دیگر این واحد که به صورت بومی انجام شده همچون برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌خصوص در زمینه اعتیاد و طلاق بوده که با حضور مددجویان و داوطلبان جمعیت به صورت جداگانه برگزار می‌شود و علاوه بر خود جمعیت این کلاس‌ها بیشتر در حاشیه شهر و برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند برگزار شده تا آنها را از ابتلا به  این آسیب‌ها حفظ کنیم.
 در پایان اگر نکته خاصی باقی مانده است بفرمایید؟
جمعیت هلال‌احمر یک موسسه عام‌المنفعه‌ است که بزرگترین سرمایه آن، نیروهای داوطلب است. ما باید بتوانیم از پتانسیل این افراد به خوبی استفاده و بستر را برای این‌که  بتوانند توانایی‌های خود را ارایه دهند، فراهم کنیم. آنها از پرسنل هیچ انتظاری جز احترام نداشته و ما باید در راستای اهداف جمعیت هلال‌احمر که تأمین احترام انسان‌هاست ارزش و احترام انسان‌ها را حفظ کنیم و در پایان از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل جمعیت و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت استان که همیشه یار و یاور ما در پیشبرد اهداف و اجرای برنامه‌های بشردوستانه معاونت داوطلبان بودند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.


تعداد بازدید :  370