شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
روز جهانی قدس
مجالی برای بیداری وجدان بشریت

شهروند | قدس نزدیک به یک قرن است که درگیر جنگ و خشونت است، روزی نیست که شاهد کشتار جوانانش نباشد که به دنبال بازپس‌گیری خاکشان هستند، نگاه کردن از هر منظر به داستان فلسطین اشغالی نمی‌تواند باعث شود که بشریت این نکته مهم را نادیده بگیرد که هر انسانی این حق را دارد که از خاک وطنش دست نکشد و برای احقاق حقش بجنگد و این جنگ سال‌هاست که تمامی ندارد. فلسطین سال‌هاست میزبان دردها و بی‌رحمی‌هایی است که به‌هزار بهانه دارد جان‌های بیگناه را می‌گیرد و شاید راهپیمایی روز قدس فرصت مناسبی برای فریاد زدن این درد بزرگ باشد.
از‌ سال 1358 با فرمان امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد و تا به حال همه ساله جهان اسلام در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف و ابراز انزجار از رژیم غاصب صهیونیستی راهپیمایی می‌کنند. کشور ایران سهم عمده‌ای از این راهپیمایی را بر عهده دارد. حتی بسیاری معتقدند «روز قدس» این توطئه را که مسأله فلسطین شامل مرور زمان بشود، خنثی کرده است. قبل از نامگذاری روز قدس نیز مسأله فلسطین مطرح بود اما این فرصت که هر ساله تکرار شود، وجود نداشت. در عین حال بیش از ۸۰ کشور اسلامی و غیراسلامی در این روز تظاهراتی برگزار می‌کنند. ازجمله این کشورها می‌توان از مالزی، هند، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، آمریکا، کانادا، نروژ، جمهوری آذربایجان، سودان، انگلیس، بحرین، بوسنی و هرزگوین، تونس، پاکستان، استرالیا، آلمان، رومانی، کویت، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد، ونزوئلا، آلبانی، یمن و یونان نام برد.
حضور 1600 امدادگر در مسیر راهپیمایی روز جهانی قدس
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در رابطه با آمادگی این جمعیت در این روز با بیان این‌که بالغ بر 256 دستگاه آمبولانس آماده‌باش کامل هستند و در مسیرهای راهپیمایی روز جهانی قدس قرار می‌گیرند به «شهروند» گفت:   ان‌شاءالله حادثه‌ای در روز قدس نخواهیم داشت با این حال بالگردهای جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در این روز در آماده‌باش کامل هستند.
وی  در مورد تعداد نیروهای جمعیت که در این روز آماده‌باش هستند، ادامه داد: 1600 امدادگر در مسیر راهپیمایی حضور دارند و در صورت نیاز به راهپیمایان عزیز خدمات مورد نیاز را ارایه می‌دهند. همچنین در برخی استان‌ها به صورت موردی چادرهای جمعیت جهت ارایه خدمات امدادی به سالمندان و کسانی که نیاز به کمک دارند، مستقر خواهد شد.
سلیمی با بیان این‌که مرکز کنترل هدایت عملیات در آماده‌باش کامل برای ارایه خدمات امدادی در صورت نیاز است، تأکید کرد:   راهپیمایی روز قدس برای جمعیت هلال‌احمر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این روز همراه با تمام کشور در صف اول حضور خواهیم داشت.


تعداد بازدید :  312