شماره ۱۱۵۵ | ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير
صفحه را ببند
بن‌بست یک جشنواره از نگاه درویشی

جشنواره موسیقی اقوام و نواحی بعد از تعطیلی و شروع‌هایی که داشته، سرانجام به دهمین دوره خود رسیده است. جشنواره‌ای که محمدرضا درویشی، یکی از پیشکسوتان پژوهش و دبیر چند دوره موسیقی اقوام و نواحی، درباره آن معتقد است که با ساختار قدیم، به بن‌بست رسیده است.
محمدرضا درویشی آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دائره‌المعارف سازهای ایران که تجربه دبیری چند دوره جشنواره موسیقی اقوام و نواحی را دارد، معتقد است؛ جشنواره موسیقی نواحی با ساختاری که سال‌ها پیش برگزار می‌شده، به بن‌بست رسیده است. او گفته: «من آخرین‌بار طرح مفصل جدیدی را پیشنهاد دادم و یک دوره پنج‌ساله را تعریف کردم که ببینیم ارتباط موسیقی نواحی ایران با کشورهای اطراف آن چگونه است، اما این طرح پذیرفته نشد».
او در ادامه درباره این طرح به ایسنا توضیح داد: برای مثال، پیشنهاد دادم بخش جنوبی ایران با کشورهای جنوبی تا شمال آفریقا در یک‌سال، بخش شرقی با کشورهای شرقی، بخش شمال ایران با کشورهای شمالی و همین‌طور بخش غربی ایران با کشورهای همان بخش، هر کدام جشنواره‌ای جدا را به مدت 5 دوره برگزار کنند.
درویشی می‌گوید؛ این طرح هزینه زیادی ندارد، به جای آن‌که ۳۰۰ هنرمند را در کرمان جمع کنیم، می‌توانستیم یک‌چهارم این تعداد را از کشورهای مجاور و استادانی را که تا چند ‌سال پیش زنده بودند، در ایران جمع کنیم، اما مسئولان مربوط نپذیرفتند. به همین دلیل، معتقدم که جشنواره موسیقی نواحی با ساختار قدیم خود به بن‌بست رسیده است و آقایان هم زور اضافه می‌زنند که به نتیجه نخواهد رسید. استادان اصلی که تصمیم داشتیم در آن سال‌ها از آنها دعوت کنیم، درحال حاضر همه زیر خاک هستند.


تعداد بازدید :  173